Եթե արվեստով մեկ հոգու էլ կարողանանք փոխել՝ հերիք է. Սևադա Գրիգորյան
Ազգի մասին պատկերացում կազմում են իր մշակույթով. այս հարցում կարևոր է նաև նկարչի դերը, որքանո՞վ են նկարիչները կատարում իրենց հասանելիք աշխատանքը: Այս և այլ հարցերի մասին զրուցել ենք նկարիչ Սևադա Գրիգորյանի հետ:
– Պարոն Գրիգորյան, դեռ փոքրուց 50 տոկոսով հասկանալի է, թե երեխան ապագայում ի՞նչ է դառնալու: Ձեր դեպքում ե՞րբ մատիտն ու թուղթը ծառայեցին իրենց իրական նպատակին:
– Մանկուց էլ սկսվել է: Երեխաները դպրոցում բոլորն էլ նկարում են, զգում ես, որ քեզ մոտ ոնց որ մի քիչ ավելի լավ է ստացվում, ու այդպես 9-10 տարեկանից արդեն որոշել էի, որ պետք է նկարիչ դառնամ: Ու 50 տարուց ավելի է, նկարում եմ:
Դպրոցական տարիներն անցել են Ջերմուկում, որտեղ այդ տարիներին նկարչության պրոֆեսիոնալ ուսուցիչ չկար: Վայքում կար ուսուցիչ, ու ես 35 կմ ճանապարհ էի գնում, որ նկարներս ցույց տամ: Ավելի ուշ, ավարտելով բուհը, ես եմ նկարչական բաժին բացել: 10 տարի մանկավարժ եմ աշխատել:
– Հիմնականում նկարում եք բնություն, գյուղական պատկերներ. փոքրո՞ւց եք բնաշխարհ նկարել, թե՞ ժամանակի ընթացքում փոփոխվեց:
– Ժամանակի ընթացքում է այդպես ստացվում: Սկզբում ստեղծագործական փնտրտուքի մեջ ես, ապա երկարատև աշխատանքի ընթացքում ինչ-որ դուռ է բացվում՝ մտնում ես: 20 տարի է՝ այս ոճով աշխատում եմ:
– Հայաստանի ո՞ր շրջանում են ստացվում ամենագեղեցիկ նկարները:
– Ավելի շատ արվեստանոցում եմ նկարում, թեմատիկ ստեղծագործական աշխատանքներ եմ կատարում, ընտանիք և այլն: Բայց կարող է Գորիս, Աշտարակ, Ջերմուկ գնամ, մի բան դուրս գա՝ նկարեմ:
– Ընտանիքը պատկերող նկարները վերնագրում եք՝ «Հուշեր»: Հաճա՞խ եք ընկնում հուշերի գիրկը, և ի՞նչն եք ամենաշատը կարոտում:
– Անցյալը մեր անցած ճանապարհն է, բայց ամեն օր նոր օր է բացվում: Ես այդ փիլիսոփայությամբ եմ ապրում: Հին հուշերն ավելի շատ գալիս են նորացված ձևով: Ես ապրում եմ ներկա ժամանակով, թվում է՝ ճիշտ է:
– Չի՞ լինում, որ կարոտեք ինչ-որ մի վայր կամ ինչ-որ մեկին:
– Չէ: Ավելի շատ արևելյան փիլիսոփայությամբ եմ տարված: Ես ոչ թե կարոտախտով եմ ապրում, այլ ներկայով: Հիվանդության պես մի բան է դա, քեզ տանում է։ Անցյալն անցել է, ապագան էլ պետք է գա: Ամեն օր վեր եմ կենում, 12-15 ժամ նկարում եմ, մոտ մեկ ժամ պարապում եմ: Հանգիստ է պետք ապրել: Ին, յան բալանսը պետք է պահես, որպեսզի ճիշտ ապրես:
– Շատ նկարներ վերնագրում եք «Խաղաղություն»: Մի նկար կա, որտեղ տարբեր ազգերի պատկերներ են: Կարծում եք՝ արվեստի միջոցով հնարավո՞ր է հասնել խաղաղության:
– Այո, հավատում եմ այդ ամեն ինչին: Վերցնենք աշխարհահռչակ նկարչի, ռեժիսորի, երաժշտի… երբ իմանում ես, թե որ երկրից է, հարգում ես, չէ՞, այդ ժողովրդին: Նկարը ծնվել է Չինաստանում: 6 ամսով գնացինք ընտանիքով, բայց այնպես ստացվեց, որ 4 տարի մնացինք այնտեղ: 13 ցուցահանդես է եղել տարբեր քաղաքներում: Նանջինգում նաև Հայոց ցեղասպանությանը նվիրված ցուցահանդես բացեցի:
– Հայոց ցեղասպանության 100-րդ տարելիցին նվիրված ցուցահանդեսին ներկայացրել եք հայոց գաղթը: Ի՞նչ գիտեին Չինաստանում Եղեռնի, հայերի մասին:
– Շատ բան չգիտեին: Գուցե 2-3 հոգի հանդիպեին, ովքեր մեր պատմությունը, անգամ Արցախի մասին իմանային, բայց հիմնականում շատերը մեր մշակույթի մասին չգիտեն: Երբ հարցնում էին, թե ՀՀ-ում ինչքա՞ն մարդ է ապրում, ու ասում էինք՝ 2-3 միլիոն, ասում էին՝ քաղաքում չէ, երկրում: Իրենց թվում է՝ 20 միլիոնանոց քաղաք է: Իսկ մշակույթի միջոցով սկսում են ճանաչել: Ինչքան կարողացանք՝ մի բան արեցինք: Գուցե 1000 հոգի սկսեց ճանաչել մեզ:
– Սովորաբար մարդկանց հետ շփվելիս ինչ-որ մի բան տալիս ես, մի բան վերցնում: Ի՞նչ սովորեցիք չինացիներից:
– Այնտեղ լրիվ ուրիշ մշակույթ է: Գրաֆիկան է շատ զարգացած: Բավականին արդյունավետ էր այնտեղ ապրելն ու ստեղծագործելը:
– Նկարներում միշտ պահպանում եք ազգայինը, անգամ տարազի դեպքում: Բոլոր նկարիչները պե՞տք է պահպանեն: Ինչպե՞ս իմանան, որ սա հայ նկարչի գործ է:
– Չեմ կարծում, որ իմ արածը բոլորի համար ճիշտ է, դա իմ ճանապարհն է, այդպես եմ անցնում: Հայկական նախշերը բոլորը մտացածին են: Շատերը նույնիսկ նկարների նախշերի հիման վրա հարսանիքի ժամանակ զույգի համար հագուստ են կարում: Չկա, որ մի տեղից վերցնեմ, նայեմ ու նկարեմ:
– Ազգագրագետների հետ չեք շփվո՞ւմ:
– Չէ, ամեն անգամ չեմ կարող գնալ:
– Բա որ մի նախշ սխալ անեք:
– Չէ, այն, ինչ տեսել ես, արմատավորվել է՝ դա է: Գրքեր եմ շատ կարդացել: Ես իմ էությամբ, նիստ ու կացով հայ եմ:
– Նկարները տիկնիկների վերածելու առաջարկ եղե՞լ է:
– Գերմանիայում գտնվող SIMONIAN բրենդի հետ համագործակցություն կա: 6 նկար վերցրեցին, վերնաշապիկների վրա տպեցին: ՌԴ-ից էլ այլ նկար վերցրեցին, և այլն: Համագործակցում եմ նաև ռեստորանների հետ:
– Այսինքն, այն նկարիչներից եք, ով խնդիր չունի նկարները վաճառելու հարցում:
– Դժվարությունների միջոցով անցել եմ, բայց պետք չէ հիասթափվել: Թեթև գործերն էժան վաճառելով՝ հասել ենք այստեղ:
– Ովքե՞ր են նկարների գնորդները:
– Հիմնականում ԱՄՆ-ում ապրող հայերն են:
– Եթե նկարները խոսեին, ի՞նչ կփոխանցեին մարդկանց:
– Բարություն, սեր, խաղաղություն:
– Ասում են՝ նկարիչները նկարում են այն, ինչ իրենց մտահոգում է: Կարո՞ղ ենք ենթադրել, որ ձեզ հենց վերը նշված հարցերն են հուզում:
– Այո: Պետության հիմքն է ընտանիքը: Եթե կայուն ընտանիք է լինում, ապա կայուն պետություն է լինում: Ներդաշնակությունից է ամեն ինչ ծնվում: Մարդու ներսը երբ խաղաղ է լինում, ամեն ինչ խաղաղվում է:
– Այն, որ մենք բաժան-բաժան ենք, միաբանված չենք, դա մեխանիկորեն ազդում է պետության վրա:
– Եթե արվեստով մեկ հոգու էլ կարողանանք փոխել՝ հերիք է: Իհարկե, ինչքան շատ կուսակցություններ են լինում, դա, ըստ իս, արդեն երկրի բաժանում է, չի կարող միաբանություն լինել:
– 1992 թվականից ՀՀ նկարիչների միության անդամ եք։ Ընդհանրապես միությունն ի՞նչ դեր է խաղում նկարչի կյանքում:
– Եթե գնանք դեպի կոմունիստական ժամանակներ, ապա մարդիկ պատվերներ են ստացել, տներ, արվեստանոցներ: Երբ միության անդամ դարձա՝ այդ ամենն էլ չկար: Ուղղակի ջերմությունն է հիմա, կապը իրար հետ:
– Մի ժամանակ նկարիչները դժգոհում էին, որ միության անդամ են, բայց դա ստաժ չի համարվում, ու թոշակային տարիքում խնդրի առջև են կանգնելու:
– Այո, այդպես է: Ես 10 տարվա մանկավարժական ստաժ ունեի, ու դա ինձ փրկեց, որ թոշակի անցա: Եթե ուզում ես ազատ նկարիչ լինել՝ այդ ազատության համար պետք է վճարես կենսաթոշակի գնով (Ծիծաղում է։- Ա.Կ)
– Ֆրանսիացի գեղանկարիչ Ռենուարն ասել է. «Նկարիչներն իրենց արտակարգ էակներ են կարծում, երևակայում են, թե սևի փոխարեն կապույտ ներկ դնելով՝ կարող են աշխարհի դեմքը փոխել»։ Կիսո՞ւմ եք այս կարծիքը:
– Լավն էր: Ինձ դուր է գալիս, իմպրեսիոնիստները բավականին թարմություն մտցրեցին, բայց հետո արվեստը տարբեր ուղղություններով գնաց: Զգացմունքային մարդկանց թվում է, որ սև չանեն՝ կապույտ անեն, մի բան կփոխեն: Երևի աշխարհին վարդագույն ակնոցով են նայում: Կա նման բան: