Իրանը Սյունիքի հարցով կմիջամտի այնքանով, ինչքանով դա կցանկանան ՀՀ իշխանությունները, բայց չպետք է բացառել ևս մեկ տարբերակ. Արամ Շահնազարյան

Մարտի 6-ին ՀՀ պաշտպանության նախարար Սուրեն Պապիկյանի գլխավորած պատվիրակությունը պաշտոնական այցով մեկնել էր Իրանի Իսլամական Հանրապետություն։ Այցի շրջանակում նախարար Պապիկյանը հանդիպել է ԻԻՀ պաշտպանության ու զինված ուժերի աջակցման նախարար, բրիգադի գեներալ, դոկտոր Մոհամմադ Ռեզա Ղարաի Աշթիանիին, որի ընթացքում նախարարները մտքեր են փոխանակել միջազգային և տարածաշրջանային հարցերի շուրջ, վերահաստատել իրենց դիրքորոշումները Հարավային Կովկասում երկարատև խաղաղության ու կայունության հաստատման վերաբերյալ: Տարածաշրջանային հարցեր ՀՀ պաշտպանության նախարար Սուրեն Պապիկյանը քննարկել է նաև Իրանի զինված ուժերի շտաբի պետ, գեներալ-մայոր Մոհամմադ Բաղերիի հետ: Ավելի ուշ ՀՀ պաշտպանության նախարար Սուրեն Պապիկյանը հանդիպել է ԻԻՀ նախագահ Էբրահիմ Ռաիսիի հետ:

168.amԹեհրանի «Ալիք» օրաթերթի գլխավոր խմբագիր Արամ Շահնազարյանի հետ փորձել է հասկանալ՝ Իրանն ըմբռնումո՞վ է մոտենում Հայաստանի՝ Ֆրանսիայի հետ նոր որակի հարաբերություններին, մասնավորապես, ռազմական համագործակցությանը, ինչո՞ւ չէ՝ եվրոպական և արևմտյան այլ երկրների հետ: Ավելի ճիշտ՝ արդարացվա՞ծ է Երևանում Ֆրանսիայի զինված ուժերի նախարար Սեբաստիան Լըկորնյուի համատեղ ասուլիսի ժամանակ Սուրեն Պապիկյանի վստահությունը, թե Իրանը հարգում է ՀՀ-ի՝ առանց տաբուների համագործակցությունը Ֆրանսիայի հետ:

– Այս հարցի պատասխանը կարելի է գտնել նախօրեին նախագահ Ռաիսիի և պաշտպանության ու զինված ուժերի աջակցման նախարար գեներալ Աշթիանիի` Սուրեն Պապիկյանի հետ ունեցած հանդիպումների ժամանակ հնչած հստակ հայտարարություններում. Իրանը վերահաստատում է տարածաշրջանի աշխարհաքաղաքականության և սահմանների փոփոխության անթույլատրելիության հարցում իր հաստատակամ դիրքորոշումը, բայց միևնույն ժամանակ գտնում է, որ արտատարածաշրջանային ուժերին դաշտ տրամադրելը չի կարող անվտանգություն ապահովել։ Ընդհակառակը` դա հակառակ էֆեկտն է ունենալու` տարածաշրջանը վերածելով արտատարածաշրջանային ուժերի մրցակցության դաշտի, որից տուժելու են բոլորը։ Կարծում եմ` այս հստակ հայտարարությունները խոսում են ձեր հարցի հետ կապված պաշտոնական Թեհրանի դիրքորոշման, մտահոգությունների և վերապահումների մասին։

– Ի դեպ, Իրան-Ֆրանսիա հարաբերությունների մասին ի՞նչ կասեք: ՀՀ-ում Ֆրանսիայի դեսպանն ասել է, որ Ֆրանսիան Իրանի հետ անհամաձայնություն ունի շատ հարցերում, մեկ հարցում է համաձայն, որը վերաբերում է Հայաստանի ինքնիշխանության և տարածքային ամբողջականության պահպանմանը: Ո՞ր հարցերում են Իրանի և Ֆրանսիայի անհամաձայնությունները, և արդյո՞ք ՀՀ տարածքային ամբողջականության պահպանման տարբերակները՝ Իրանի և Ֆրանսիայի, նույնն են:

Կարդացեք նաև

Իրան-Ֆրանսիա հարաբերություններն անհրաժեշտ է դիտարկել Իրան-Արևմուտք հարաբերությունների համատեքստում, որտեղ միջազգային և տարածաշրջանային հիմնահարցերի հետ կապված կողմերն ունեն բովանդակային և աշխարհաքաղաքական ընկալման տրամագծորեն տարբեր մոտեցումներ ու տեսակետներ։ Դրանք ակնհայտ են Սիրիայում, Լիբանանում, Գազայում, Իրաքում, Եմենում, ուկրաինական հակամարտությունում և… Իսկ ինչ վերաբերում է ՀՀ տարածքային ամբողջականության և ինքնիշխանության պահպանման հարցում կողմերի տեսակետների համընկնմանը, այո, դա այդպես է, սակայն այն պահպանելու տարբերակների հետ կապված կողմերի մոտեցումները տարբեր են։ Իմ կարծիքով` կարևոր խնդիրը հենց դա է։

Գաղտնիք չէ, որ Սյունիքը կարևոր գործոն է, և նրա կարգավիճակի ցանկացած փոփոխություն խնդրահարույց է և՛ Ռուսաստանի, և՛ Իրանի, և՛ անգամ արևմտյան բլոկի առանձին խաղացողների համար: Կարո՞ղ ենք ասել, որ «Զանգեզուրի միջանցքն» Իրանին ձեռնտու չէ, եթե անգամ այն ռուսական հսկողության տակ լինի, և ինչո՞ւ:

– Դա միանշանակ այդպես է։ «Զանգեզուրի միջանցք» կոչվածի կյանքի կոչումը վերջնականապես կփոխի Հարավային Կովկասի առանց այն էլ խախտված աշխարհաքաղաքական հավասարումները, ինչն էլ չափազանց լուրջ` բոլորովին նոր որակի մարտահրավերներ է առաջացնելու Իրանի անվտանգային մթնոլորտի համար։ Թեհրանում հստակ գիտեն, թե այդ միջանցքը ռազմաքաղաքական, անվտանգային և տնտեսական ինչպիսի անդառնալի հետևանքներ կարող է ունենալ։ Եվ իզուր չէ, որ առաջին իսկ օրվանից Իրանը կտրականապես դեմ է եղել այդ միջանցքի կյանքի կոչմանը։ Իրանի փորձագիտական շրջանակում այդ միջանցքն անվանում են ոչ թե «Զանգեզուրի միջանցք», այլ` «ՆԱՏՕ-ի թուրանական միջանցք»։ Կարծում եմ` նման անվանումն արդեն իսկ խոսում է Իրանի մտահոգությունների և հստակ դիրքորոշման մասին։

– Ադրբեջանը հաճախ է Հայաստանին շանտաժի ենթարկում, որ եթե չհամաձայնի «Զանգեզուրի միջանցքին», ապա Իրանին կընտրեն, ի՞նչ է սա ենթադրում:

– Ադրբեջանա-թուրքական ալյանսի նպատակը հստակ է. ցանկացած գնով կյանքի կոչել «Զանգեզուրի միջանցքը» ` բռնակցելով Հայաստանի հարավային շրջանը` Սյունիքը։ Նրանց բոլոր գործողություններն ու հայտարարությունները ծառայում են հենց այդ նպատակի կյանքի կոչմանը։ Դեռևս 90-ականների սկզբից Իրանը հնարավորություն է ընձեռել Բաքվին իր տարածքով կապվելու Նախիջևանի հետ։ Այնպես որ՝ եթե Ադրբեջանը ցանկանար օգտագործել իրանական տարբերակը, ապա նման համառությամբ չէր հետևի ցանկացած գնով «Զանգեզուրի միջանցքի» կյանքի կոչմանը։

Իրանական շրջանակներում մի պահ գեներացվում էր Նախիջևանի վրայով Հայաստանի հետ ավելի դյուրին և կարճ կապի հնարավորության թեման, այսօր այն դեռ քննարկման օրակարգում կա՞:

Այո, կար ժամանակ, երբ Իրանում սկսեց գեներացվել այն միտքը, որ եթե Ադրբեջանը Հայաստանից պահանջում է ստանալ «Զանգեզուրի միջանցք»` Նախիջևանի հետ ցամաքային ուղիղ կապ ապահովելու համար, ապա պետք է Նախիջևանի տարածքով նման մի «միջանցք» էլ տրամադրի Իրանին և Հայաստանին` երկու երկրների միջև ուղիղ կապն ապահովելու համար։ Բայց շատ արագ սառեցրին այդ մտքի քննարկումն ու գեներացումը, գիտակցելով Իրան-Հայաստան սահմանի խզման վտանգները։ Հիմա այլևս այդ մասին չի խոսվում։

– Մի առիթով մեզ հետ զրույցում ասացիք, որ Սյունիքի հարցով Իրանն իրադարձություններին կներգրավվի այնքան, որքան դա կպահանջի և կցանկանա Հայաստանը: Ըստ Ձեզ՝ այս առումով ի՞նչ չափի պահանջ և ցանկություն կա Հայաստանից Իրանին ուղղված այսօր, եթե, իհարկե, կա նման հստակ բան:

– Այո, ես ասել եմ ժամանակին, որ Իրանը Սյունիքի հարցով կմիջամտի այնքանով, ինչքանով դա կցանկանան ՀՀ իշխանությունները: Սա միջազգային ընդունված նորմ է, և ես մնում եմ իմ այդ կարծիքին, որ Իրանի գործողությունները մեծապես պայմանավորված են լինելու նաև ՀՀ իշխանությունների ցանկություններով: Սակայն պիտի հաշվի առնել մի տարբերակ ևս. եթե իսկապես պատերազմական վիճակ լինի, եթե թուրք-ադրբեջանական ալյանսը որոշի ուժով բռնագրավել Սյունիքը և կյանքի կոչել «Զանգեզուրի միջանցքը», ապա չպետք է բացառել, որ Իրանը, ելնելով իր անվտանգային ու տարածաշրջանային շահերից, կարող է առանց հաշվի առնելու որևէ կողմի կարծիքը, միջամտել խնդրին: Այս տարբերակը ևս չպետք էր բացառել: Իսկ այս հարցի սահմանում ևս ցանկանում եմ անդրադառնալ մի շատ վտանգավոր երևույթի, որը վերջին մի քանի օրերի ընթացքում գեներացվում է ՀՀ-ում՝ արևմտամետ և սորոսական շրջանակների կողմից:

Դա այն հակաիրանական քարոզչությունն է, որը ծավալվում է այս օրերին, խոսում են իբր Իրանի ակտիվացման, ներկայության ենթադրյալ վտանգների մասին: Հստակ խոսում են այն մասին, որ պետք է Թեհրանին հասկացնել՝ բացառվում է Իրանի ռազմական ներկայությունը Հայաստանում և կոնկրետ Սյունիքում: Սա շատ վտանգավոր է Հայաստանի համար, և կարող է հղի լինել անդառնալի հետևանքներով, որովհետև ներկա դրությամբ մենք գիտենք՝ միայն Իրանն է, որ կարող է գործնական քայլեր ձեռնարկել, եթե իսկապես թուրք-ադրբեջանական դաշինքը փորձի ուժով զավթել Սյունիքը: Իրանն է, որ ցույց է տվել՝ պատրաստ է գնալ գործնական քայլերի: ՀՀ իշխանությունները պետք է իմաստուն գտնվեն և չեզոքացնեն նման քարոզչությունը:

– ՀՀ պաշտպանության նախկին նախարար Արշակ Կարապետյանն առաջարկում է Իրան-Ռուսաստան-Հայաստան ռազմական, ռազմավարական դաշինք կնքել, ինչը Հայաստանին տարածաշրջանում անձեռնմխելի կդարձնի: Բայց, օրինակ, Իրանին սա հետաքրքիր կլինի՞ կամ ձեռնտու, ինչո՞ւ պիտի Իրանը համաձայնի նման դաշինքի, ինչի՞ դիմաց:

– Արշակ Կարապետյանի առաջարկած տարբերակը տեսականորեն լավագույն տարբերակն է, որը կարող է ներկա դրությամբ ապահովել ՀՀ տարածքային ամբողջականությունը և ինքնիշխանությունը, սակայն որպես խոչընդոտ՝ կա 2 կարևոր հանգամանք, որը չպետք է անտեսել: Առաջին, ՀՀ իշխանությունները շատ արագ և նպատակային խզում են ՀՀ ավանդական ռազմավարական հարաբերությունները ՌԴ-ի հետ, որոնք մինչ այս համարվել են ՀՀ տարածքային ամբողջականության և ինքնիշխանության երաշխիքները, այսինքն, նրանք այսօր այլ կոնտեքստում են տեսնում երկրի ինքնիշխանության ապահովումը: Սա շատ կարևոր հանգամանք է, որը բացառում է Իրան-Ռուսաստան-Հայաստան այդ դաշինքի ձևավորումը:

Երկրորդը, որը ոչ պակաս կարևոր է, և որի մասին շատ է խոսվում նաև Իրանի փորձագիտական շրջանակներում, դա այն է, որ ընդհանրապես Ռուսաստանն այնքան էլ չի ցանկանում տեսնել Իրանի ակտիվ ներգրավվածությունը Հարավային Կովկասի աշխարհաքաղաքական իրադարձություններում, ինչ-որ տեղ նախանձով է մոտենում Իրանի ակտիվացմանն այս հարցում՝ Իրանին դիտարկելով՝ որպես մրցակից: Եվ, ցավոք սրտի, ներկա դրությամբ Ռուսաստանի համագործակցությունն ավելի շատ Թուրքիայի հետ է, քան Իրանի, և նա փորձում է Իրանին հնարավորինս հեռու պահել Հարավային Կովկասի աշխարհաքաղաքական իրադարձություններից: Սա ևս խանգարող հանգամանք է: Այնպես որ, չեմ տեսնում, որ տեսանելի ապագայում հնարավոր կլինի ձևավորել նման դաշինք, թեպետ, կրկնում եմ, ես ևս կարծում եմ, որ դա տեսականորեն լավագույն միջոցն է ՀՀ տարածքային ամբողջականության և ինքնիշխանության անվտանգությունն ապահովելու և երաշխավորելու:

– Անցած տարի Նիկոլ Փաշինյանը 44-օրյա պատերազմի հանգամանքներն ուսումնասիրող ԱԺ քննիչ հանձնաժողովում հայտարարել էր, որ 44-օրյա պատերազմի կանգնեցման պահանջ է եղել նաև Մեղրիում խաղաղապահների տեղակայումը: Իրանը սա թույլ կտա՞ր, եթե ՀՀ իշխանությունները համաձայնեին այս պահանջին:

– Միջազգային խաղաղապահ ուժերի տեղակայումն Արցախում, Հարավային Կովկասում բազմիցս քննարկման թեմա է եղել, և Իրանը կտրուկ բացասական մոտեցում ունի դրա հետ կապված, քանի որ միջազգային խաղաղապահ ուժերում, բնական է, ներառված են լինելու արևմտյան տերությունների ռազմական միավորումները՝ Ֆրանսիա, Գերմանիա, Մեծ Բրիտանիա և այլ պետություններ, ինչպես նաև՝ Թուրքիան է հավակնում, որ իր ռազմական միավորումները ներառված լինեն նման խաղաղապահ ուժերում: Դա Իրանի կողմից բացվառված երևույթ է, մանավանդ՝ իր սահմանի երկայնքով, և, մասնավորապես, Մեղրիի տարածքում, քանի որ փաստացի կնշանակի ՆԱՏՕ-ի ուժերի ներկայություն, ինչը կարմիր գիծ է Իրանի համար, լուրջ անվտանգային խնդիր: Եվ Իրանը դեմ է ՀՀ-ում նման ուժերի տեղակայմանը:

– Իսկ եթե պատերազմի կանգնեցման պահանջ որպես՝ միայն ռուս խաղաղապահների տեղակայման հարց լիներ Մեղրիում, Իրանը ինչպե՞ս կվերաբերվեր դրան:

– Վերապահումով, քանի որ այլ բան է՝ սահմանապահներ ունենալ հայ-իրանական սահմանին, այլ բան՝ խաղաղապահների տեղակայումը Մեղրիում, քանի որ այն կնշանակի՝ միջանցքի կյանքի կոչում, ինչին Իրանը կտրուկ դեմ է:

Տեսանյութեր

Լրահոս