Ստեղծագործելու մուսաս եղել է իմ առաջին քննադատը՝ իմ տիկինը. Մարտին Վարդազարյան
ՀՀ ժողովրդական արտիստ, Երեւանի պատվավոր քաղաքացի, Երեւանի կոնսերվատորիայի պրոֆեսոր Մարտին Վարդազարյանը մշակույթ ստեղծել պատրաստվող սերունդներին խորհուրդ է տալիս հենվել ազգային եւ համաշխարհային դասականների հսկայական ժառանգության վրա: Վարդազարյանը կարծում է, որ ունենք սերունդ, որը կարող է պատվով ներկայացնել Միրզոյանի, Բաբաջանյանի, Հարությունյանի, Հովհաննիսյանի եւ մեր մյուս կոմպոզիտորների թողած ժառանգությունը:
-Մաեստրո, Դուք երաժշտություն եք գրել ավելի քան 100 թատերական պիեսների եւ 40 ֆիլմերի համար: Ի՞նչ առաքելություն է իրականացնում երաժշտությունը կինոյում եւ թատրոնում:
-Թատերական պիեսների համար 150-ից ավել երաժշտություն եմ գրել, հետո դադարեցի հաշվել, որովհետեւ ամոթ էր հաշվելը: Սերնդափոխություն է եղել, ռեժիսորների սերունդ է փոխվել, ամեն մեկն իրեն հարազատ մի երաժշտագետի, կոմպոզիտորի հետ է աշխատում, մտածելակերպ է փոխվել: Եւ՛ թատրոնում, եւ՛ կինոյում պետք է կոմպոզիտորը տարրալուծվի այդ ամբողջականության մեջ եւ դուրս չցցվի: Այսպիսի պահ կա: Կարեւոր է ճիշտ ընկալել ոչ միայն ռեժիսորի, այլեւ հեղինակի մտահաղացումը, եւ որտեղ հարկավոր է, այդտեղ ուժեղացնել եւ նախապատրաստել ճանաչմանը: Այս է երաժշտության նպատակը թե կինոյում, թե թատրոնում. Տեսնել այն, ինչը մենք չենք տեսնում, այլ կերպ ասած՝ լսելով տեսնել:
-Այսօր մեր կինոյում եւ թատերարվեստում այդ համադրությունը Դուք տեսնու՞մ եք:
-Գուցե, իմ պատկերացումը մի քիչ այլ է: Հիմա ամեն ինչ թեքվում է դեպի ոչ ֆունկցիոնալ երաժշտությունը: Ֆոնային երաժշտությունն էլ իր դերն ունի կինոյում եւ թատրոնում, որը տալիս է մթնոլորտ, ինչ-որ մի երանգ, բայց ես չեմ կարող ասել, որ լրիվ բավարարված եմ այս մոտեցմամբ:
-Ձեր հայրը՝ Ցոլակ Վարդազարյանը, Արտեմի Այվազյանի հետ եղել է հայկական ջազի հիմնադիրներից մեկը: Ջազ երաժշտությունը մեր հանրության համար որքանո՞վ է ընկալելի եւ սիրված, արդյոք Ձեր հայրը կբավարարվե՞ր՝ տեսնելով այսօրվա ջազ երաժիշտների գործը:
-Շատ հաճելի է նշել, որ մենք ունենք փայլուն երաժիշտներ՝ դաշնակահարներ, շեփորահարներ, սաքսոֆոնահարներ եւ ինքնատիպ ջազային երաժիշտներ, որոնք ճանաչված են ոչ միայն Երեւանում, այլեւ արտասահմանում, եւ ուրախալի է նշել, որ բարձր են ներկայացնում իրենց հայ լինելը։
-Ապրիլի 4-ին լրացավ Ձեր 84-ամյակը։ Երբ հետ հայացք եք գցում, ի՞նչ կիսատ թողած երազանքներ կամ, եթե կուզեք, ցանկություն ունեք։
-Գրել երկրորդ սիմֆոնիան, ուժերս փորձել օպերային եւ բալետային երաժշտության մեջ: Բացթողումներ կան, բայց ամենակարեւորը, որ 5 ծոռի մեծ պապ եմ, ինչն ավելի կարեւոր է, քան մի քանի ստեղծագործություն կամ սիմֆոնիա ավել գրելը:
-Ձեզ համար ինչը կամ ո՞վ է եղել մուսա ստեղծագործելու համար։
-Ստեղծագործելու մուսաս եղել է իմ առաջին քննադատը՝ իմ տիկինը, լուսահոգի Իվետան: Նա եղել է ինձ համար եւ կին, եւ ընկեր, եւ քննադատ: Նրան փոխարինող չի եղել: Եթե ամբողջացնենք՝ սերն է իմ կյանքում եղել մուսան:
-Ի՞նչ խորհուրդ կտաք սերունդներին, որոնք պիտի մշակույթ ստեղծեն:
-Հենվեք ազգային եւ համաշխարհային դասականների հսկայական ժառանգության վրա, որը անընդգրկելի է, բայց դրան ձգտել անհրաժեշտ է:
-Դուք դասախոսում եք կոնսերվատորիայում, ի՞նչ են ուզում եւ մտածում երիտասարդները:
-Ես չեմ կարող մտնել նրանց ուղեղի մեջ, բայց ինձ թվում է, որ նրանք, որոնք օժտված են եւ աշխատում են, նվիրյալներ են: Կարծում եմ՝ մենք ունենք սերունդ, որը կարող է պատվով ներկայացնել Միրզոյանի, Բաբաջանյանի, Հարությունյանի, Էդգար Հովհաննիսյանի եւ մյուս մեր կոմպոզիտորների թողած ժառանգությունը:
-Արվեստի մարդկանցից ովքե՞ր են Ձեզ համար օրինակելի:
-Տարբեր ժամանակներ, տարբեր մարդիկ են եղել: Ամեն մեկը, լրացնելով նախորդին, ավելի լավ հնարավորություն է տվել ճանաչել ինքս ինձ եւ իմ թերությունները:
-Համաշխարհային դաշնակահարներից ո՞ւմ սիրել եւ լսել:
-Եթե ուզում եք Բախ լսել, լսեք նրա ստեղծագործությունները՝ Գլեն Գուլդի կատարմամբ, եթե՝ Չայկովսկի, ապա՝ Օբորինի ձայնագրությունները, եթե Բաբաջանյան՝ լսեք Բաբաջանյանին:
-Վերջին շրջանում գեղարվեստական ի՞նչ ստեղծագործություններ եք ընթերցել կամ վերընթերցել:
-Վերջին անգամ վերընթերցել եմ Տոլստոյի «Պատերազմ եւ խաղաղություն» վեպը, եւ տեսա բավական հետաքրքիր բաներ, որոնք առաջին անգամ չէի նկատել: Խորհուրդ կտամ վերընթերցել արդեն ընթերցած գրքերը: Ես օրինակ հաճույքով ընթերցում եմ Ջերոն Ջերոմ, Հակոբ Պարոնյան:
-Ինչո՞ւ վերընթերցեցիք «Պատերազմ եւ խաղաղություն» վեպը հիմա, մտահոգություններ ունե՞ք:
-Ես ունեմ մտահոգություն այն մասին, որ մարդուն մարդ դառնալու համար խանգարում է հաղթողի կոմպլեքսը: Ամեն ինչի մեջ հաղթանակ որոնելը՝ նսեմացնելով ինձ հետ հավասարին, գուցե, ինձանից լավին, սխալ մոտեցում է։ Խոսքը միայն պատերազմի մասին չէ, այլ ընդհանրապես. հաղթանակ, հաղթանակ, հաղթանակ ամեն բնագավառում: Հաղթանակը միայն պիտի լինի պատերազմում, իսկ մնացածը կարող ենք համարել նվաճում, հաջողություն, բայց ոչ հաղթանակ: Ինձնից ոչ պակաս տաղանդավոր եւ ընդունակ մարդը դեպքերի իրադրության հաջորդականության պատճառով երբեմն լինում է պարտվողի դերում: Եթե մարդ կարողանա հաղթահարի հաղթողի կոմպլեքսը, այդ ժամանակ պատերազմներ չեն լինի, եւ ամեն մարդ կունենա հնարավորություն իրեն դրսեւորելու՝ անկախ նրանից հաղթած է, թե պարտված : Երբ մարդկության մեջ վերանա այս երեւույթը եւ ձեռք մեկնելու, մեկնած ձեռքը սեղմելու ընդունակությունը մեծանա, այդ ժամանակ մարդը մարդ կդառնա եւ կսիրի թե երաժշտություն, թե գրականություն, թե կերպարվեստ:
-Հայաստանն այս օրհասական իրավիճակում ո՞ւմ ձեռքին է սպասում, ո՞վ է մեզ իրական ձեռք մեկնող:
-Առաջինը ես պիտի պատրաստ լինեմ ձեռք մեկնել, իսկ թե ով կընդունի իմ մեկնած ձեռքը, դա արդեն հարցականի տակ է:
– Արցախում մեր մշակութային ժառանգությունը վանդալիզմի է ենթարկվում ադրբեջանցիների կողմից: Ավելին՝ նրանք փորձ են անում փոխել մեր մշակութային ժառանգության ծագումնաբանությունը: Ո՞ւմ ապավինող ձեռքին պետք է սպասի Հայաստանը:
-Երբ մարդը չի ունենում, վերագրում է իրեն այն, ինչ իրենը չէ: Բայց այստեղ մի վտանգավոր բան կա՝ հազար անգամ ասված սուտը դառնում է ճշմարտանաման, որն ավելի վտանգավոր է, քան բացահայտ սուտը: Համայն մարդկությունը ուշադրություն չդարձրեց, երբ հսկայական հայ հնագույն գերեզմանատունը տրակտոներով քանդեցին, երբ-որ եկեղեցիների գմբեթներից խաչերն էին վայր գցում, երբ-որ Շուշիի Ղազանչեցոց եկեղեցու վրա ռումբեր էին նետվում: Սա էլ է մարդկության դրսեւորում, բայց մինուս նշանով:
-Իսկ մենք ինչպե՞ս մեր ունեցածը պահպանենք:
-Մենք պետք է պահենք մեր ունեցածը ինքներս, եւ հույս չդնենք որեւէ մեկի վրա:
-Մենք միշտ կախում ենք ունեցել ինչ-որ մի երկրից եւ ինքնուրույն մեզ չենք պատկերացնում:
-Ամբողջ տիեզերքում չկա մի որեւէ անկախ մոլորակ, աստղ։ Բոլորը իրար հետ փոխկապակցված են: Երբ ասում են՝ անկախություն, չի նշանակում մեկուսացում: Անկախություն նշանակում է հնարավորություն ունենալ բոլորի հետ ճիշտ հարաբերություններ պահել քիչ թե շատ, բուժել հիվանդ հարաբերությունները, իսկ եթե չի ստացվում, մի քայլ այն կողմ գնալ:
Լիանա Սարգսյան
Արմենպրես