«Գրականությունը դարձել է Ֆեյսբուքի մի բաժին». Վարդան Ջալոյան
Այս օրերին երկրի մշակութային կյանքում ակտիվ տեղ ու դեր է վերապահված գրքին, գրքի տարածմանը, գիրք նվիրելու վերականգնվող ավանդույթին: Սրան է միանում նաև Մայրենի լեզվի օրը, հանրապետությունում և հատկապես մայրաքաղաքում ակտիվ դրսևորումներ են ստանում գրքերի և գրականության առնչությամբ բազմատեսակ քննարկումները, քաջալերող մրցանակաբաշխությունների անցկացումը: Մի խոսքով, արվում է ամեն ինչ՝ ընթերցողի ու գրքի կապը վերականգնելու, հարաբերությունները հին ու բարի ավանդույթներին վերադարձնելու ուղղությամբ:
Այս ֆոնին 168.am-ը զրուցեց մշակութաբան Վարդան Ջալոյանի հետ՝ փորձելով մշակութաբանական կոնտեքստում հասկանալ և ներկայացնել, թե ի՞նչ դեր է վերապահված ժամանակակից գրականությանը, ովքե՞ր են ժամանակակից հայ գրականություն ստեղծողները, ովքե՞ր են դրանց սպառողները, և առհասարակ ի՞նչ ուղի է որդեգրել ժամանակակից հայ գրականությունը՝ ըստ Վարդան Ջալոյանի, ում կատարած ուսումնասիրությունները միշտ չէ, որ համակարծիք են համընդհանուր տեսակետներին և հաճախ, նույնիսկ, հակասում են դրանց:
– Վարդան, ո՞վ է այսօրվա ընթերցողը:
– Ընթերցողը Սովետում հոմոգեն էր, հիմա նրանք շատ տարբեր են դարձել:
– Իսկ ո՞վ է գրողը:
– Գրողն այսօր ընթերցողի մի տեսակ է: Գրող-ընթերցող սիստեմին փոխարինեց ընթերցող-ընթերցող սիստեմը:
– Ո՞ւր է տանում այս ուղին:
– Գրականությունը դարձել է Ֆեյսբուքի բաժին, Ֆեյսբուքի մի մաս, այն աստիճան, որ վերջերս պարզեցի՝ Թումանյանը կոնկուրս էր հայտարարել Ֆեյսբուքում: Գրականությունը շրջանառվում է կոնկրետ ցանցի մեջ: Օրինակ, պատանի՝ վատ կրթությամբ, մտահոգ աղջիկ՝ պոետեսաների ցանց, ավանգարդի ցանց, դասականների ցանց: Դրանք չեն հատվում:
– Իսկ դրանք պիտի հատվեի՞ն:
– Պարզապես գրականությունն առաջ «պուբլիչնի» էր, հիմա՝ ցանցային: Այլևս «պուբլիչնի» գրականություն չկա:
– Իսկ ի՞նչ է նշանակում՝ «պուբլիչինի» գրականություն:
– Այն, որ գրականությունը պետք է քննարկվի հանրային տիրույթներում, այլ ոչ թե՝ մասնավոր ցանցում: Եթե սկանդալ անես, կդառնա հանրային՝ բոլոր ցանցերում և մեդիայում կքննարկեն:
– Այսօրվա ստեղծվող գրականությունը կամաց -կամաց չի՞ դառնում սկանդալային՝ բովանդակության իմաստով:
– Բովանդակությունն էլ, ձևն էլ ձևավորում է ցանցը, ոչ թե անհատը:
– Իսկ գրողին ի՞նչ է մնում անել, այսինքն՝ ո՞րն է դառնում այսօրվա գրողի ֆունկցիան:
– Առանձին անհատականություններ կան, որոնց մնում է կողմնորոշել ժամանակակից գրականությանը:
– Վարդան, հիմա գրականության մեջ նոր «իզմ»-եր ստեղծվո՞ւմ են:
– Չէ, որովհետև ցանցն ավելի կարևոր է, քան ժանրը կամ ոճը:
– Իսկ ցանցն ի՞նչ թեմաների է նախապատվություն տալիս:
– Ամեն ցանցը՝ իրենը: Օրինակ՝ պոստմոդեռնիզմ, մյուսը՝ ավանգարդ, ֆեմինիզմ, ֆանտաստիկա, կոշտ ռեալիզմ: Կամ էլ սիրո խոստովանություն…
– Որակի առումով գրականությունը զիջումների չի՞ գնացել:
– Չէի ասի, ավելի շուտ ֆունկցիան է փոխվել:
– Գիտե՞ս, որ հայ ժամանակակից գրականության հարցերով արդեն գրական գործակալներն են սկսել զբաղվել:
– Դա սպասարկում է խմբին, սոցիալական նշանակություն չունի:
– Դու տեղյա՞կ ես, թե ինչ սկզբունքով են գրական գործակալներն այստեղ ընտրում, թե որ գրողի հետ աշխատեն:
– Ըստ պահանջարկի…
– Դու կարդո՞ւմ ես ժամանակակից հայ հեղինակներին, օրինակ՝ Պաչյանին, Թեքգյոզյանին, Անտաշյանին, Արփի Ոսկանյանին:
– Չէ, վերջինը Վահրամին՝ «Սերը Մոսկվայում» (նկատի ունի Վահրամ Մարտիրոսյանին.- Ն.Մ.):
– Հավանե՞լ ես Վահրամ Մարտիրոսյանի վերջին վեպը:
– Հա, լավն էր: Պոստմոդեռն: Դու ուրիշ պոստմոդեռն գիտե՞ս:
– Հայաստանո՞ւմ:
– Հա:
– Չէ:
– Բա ինչո՞ւ չկա, կարո՞ղ ես ասել՝ լավ դեդեկտիվ գրող, կիբերպանկ:
– Որովհետև այսօր ստեղծվող գրականությունը դարձել է նեղ գենդերական շահեր սպասարկող ոլորտ, իմ կարծիքով, այսինքն՝ գերխնդիրն այլ է:
– Որովհետև այսօրվա գրականությունը հանգել է գրողի կենցաղին. այսքանը: