Ի՞նչ է ստարտափը և ինչպես այն վերածել հաջողակ բիզնեսի
Ոմանք ստեղծում են ստարտափներ՝ գումար աշխատելու համար, իսկ ոմանք երազում են փոխել աշխարհն իրենց գաղափարներով։
Ստարտափը սովորական իմաստով նոր ընկերություն կամ բիզնես է, որը ստեղծվել է վերջերս: Այս երևույթի առավել ամբողջական սահմանումը ստացել է Սթիվ Բլանկը՝ Սթենֆորդի, Բերքլիի և Կայսերական քոլեջի ձեռներեց և պրոֆեսոր: Նրա խոսքով, դա «ժամանակավոր կազմակերպություն է, որը ստեղծվել է բիզնես մոդել գտնելու համար, որը կրկնվող է և մասշտաբային»։
Ստարտափները փնտրում են գրավիչ բիզնես մոդել, մինչդեռ ընկերություններն արդեն ունեն այն և կենտրոնացած են դրա հաջող իրականացման վրա: Ի դեպ, ստարտափը պարտադիր չէ, որ ենթադրի տեխնիկական նորարարությունների կամ գյուտերի ներդրում, այն կենտրոնանում է նոր բիզնես մոդելների վրա:
Սկսնակ ընկերության և ընկերության միջև այս տարբերությունն ազդում է երկու տեսակի կազմակերպությունների բնույթի և կարիքների վրա:
Մեկ այլ ձեռնարկատեր՝ Էրիկ Ռայսը, մշակել է «նիհար ստարտափի մեթոդը», որը բաղկացած է փորձարկվող վարկածների վրա հիմնված բիզնես մոդելի հայտնաբերումից, դրանց փորձարկումից և արդյունքների վերլուծությունից: Ստարտափները, որոնք արագ փորձարկումներ են կատարում, ավելի հավանական է, որ հաջողության կհասնեն, քանի որ նրանք արագորեն պատկերացում են կազմում իրենց ապագա բիզնես մոդելի մասին: Բլանկը նշեց, որ ամենակարևորն է կենտրոնանալ «հաճախորդների հայտնաբերման» և «հաճախորդի վավերացման» վրա, այսինքն՝ «ապրանքի/շուկայի համապատասխանության» վրա:
Ինչպես է ստարտափը տարբերվում փոքր բիզնեսից
Բացի այն, որ ստարտափը չունի պատրաստի բիզնես մոդել, ոլորտի վերլուծաբաններն առանձնացնում են նման նախագծի մի շարք այլ առանձնահատկություններ.
- Նորույթ՝ երբեմն ստարտափները նույնիսկ գրանցված կազմակերպչական ձև չունեն
- Նվազագույն մեկնարկային ծախսեր՝ սկսնակ ձեռնարկությունները կարող են չունենալ սեփական կապիտալ, և զարգացումը տեղի է ունենում երրորդ կողմի ներդրումների հաշվին.
- Եզակի գաղափար՝ ստարտափը հաջողակ կլինի միայն այն դեպքում, եթե նրա գաղափարը նախկինում չի օգտագործվել, և միևնույն ժամանակ օգտակար կլինի հաճախորդների համար և շահավետ ներդրողների համար;
- Արագ աճ՝ ստարտափը ժամանակ չունի կառուցելու, այն պետք է հնարավորինս շուտ գտնի շուկայի խթանման արդյունավետ ռազմավարություն:
Ստարտափի զարգացման փուլերը
Յուրաքանչյուր ստարտափ մինչև շուկա մուտք գործելը անցնում է մի քանի փուլով։ Սակայն որոշ դեպքերում գաղափարի հեղինակը կարող է միտումնավոր շրջանցել մի քանի փուլ, եթե իրավիճակը թույլ տա։ Հիմնական բանը մեկնարկից առաջ որոշելն է, թե ինչ կլինի ստարտափի հետ ներդրումներ ներգրավելուց հետո։ Դա կարող է լինել ավանդական բիզնեսի մեջ մտնելը, այն վաճառելը կամ բաժնետոմսերի շուկայում վաճառքը: Նման տեղեկատվությունը հատկապես կարևոր է պոտենցիալ ներդրողների համար՝ հասկանալու ռիսկերը և ներդրումների վերադարձը:
Կան մի քանի հիմնական փուլեր, որոնց միջով անցնում է ստարտափը.
Problem/Solution Fit – խնդրի հաստատում, և որ առաջարկվող արտադրանքը կլուծի այն,
Նվազագույն կենսունակ արտադրանք (MVP) – խնդիր լուծելու համար նվազագույն ֆունկցիոնալությամբ աշխատանքային նախատիպի մշակում. ալֆա տարբերակի թողարկում և դրա թերությունների փորձարկում,
Ապրանք / Market Fit – հաստատում, որ ապրանքն ունի վաճառքի շուկա (ապրանքի փակ բետա տարբերակ),
Scale – բիզնես մոդելի մասշտաբավորում (բաց բետա և արտադրանքի սպառողական տարբերակի թողարկում),
Հասունությունը մեկնարկից բիզնեսի անցումն է:
Ինչպես գտնել գաղափար ստարտափի համար
Շատ ստարտափներ ձախողվում են, քանի որ դրանք վատ պատճենված գաղափարներ են կամ չեն բավարարում շուկայի իրական կարիքները:
Ինչպես ընտրել ստարտափի համար ճիշտ լուծումը
Եղեք թրենդում։ Կարդացեք շուկայական նորարարությունների և գյուտերի մասին, փորձեք գուշակել, թե որ ոլորտում դրանք կարող են կիրառվել։
Դարձեք փորձագետ: Շուկայի ինսայդեր լինելը միշտ ավելի շահավետ է: Միևնույն ժամանակ, դուք կարող եք համատեղել գիտելիքները միանգամից մի քանի ոլորտներում, որպեսզի ինչ-որ բան հորինեք տեխնոլոգիաների խաչմերուկում: Օրինակ՝ Salomon Brothers ներդրումային բանկի աշխատակից Մայքլ Բլումբերգը աշխատանքից ազատվելուց հետո որոշել է ստեղծել իր սեփական ֆինանսական գործակալությունը՝ Bloomberg։ Արդյունքում նա դարձավ աշխարհի ամենահարուստ և հզոր մարդկանցից մեկը:
Լուծեք ձեր խնդիրը: Գտեք լուծում, որը շուկայում չկա, բայց որը կհեշտացնի կյանքը անձամբ ձեզ համար: Ահա թե ինչպես է առաջացել Flickr-ի ֆոտոհոսթինգը, քանի որ «Game Neverending» մուլտիփլեյեր առցանց խաղի մշակումը պետք է ինչ-որ տեղ պատկերներ պահելու համար։
Փնտրեք թույլ կետեր: Հասկանալ կարողանալը, թե որտեղ են այլ մարդիկ վատնում իրենց գումարն ու ժամանակը, երբեմն օգնում է օգտակար լուծում գտնել։
Բարելավել այն, ինչ արդեն կա: Հատկապես հաջող ճանապարհը կլինի այն ապրանքների և ծառայությունների հետ աշխատելը, որոնք այժմ բացասականություն են առաջացնում անավարտ ինտերֆեյսի կամ այլ պատճառներով: Ռիչարդ Բրենսոնը ստեղծեց Virgin Atlantic-ը՝ սպասարկման առումով առաջ անցնելու British Airways-ից, բայց շատ ավելի առաջ գնաց:
Կապեր գտնել։ Այս սկզբունքով են աշխատում ստարտափները, որոնք գտել են էժան ապրանքների և ծառայությունների և դրանց կարիք ունեցող հարուստ հաճախորդների հաջող համադրություն: Օրինակ, Odesk բորսան օգնում է ընկերություններին գտնել ֆրիլանսերներ աշխարհի մյուս ծայրից։
Պատճենել բարելավումներով: Անհաջող կլոնն արագ կձախողվի, իսկ հաջողակը, ինչպես ցույց է տալիս պրակտիկան, վերածվում է անկախ ընկերության և այլևս կապված չէ իր նախորդի հետ: Որպես օրինակ՝ կարող ենք դիտարկել արտասահմանում և Հայաստանում գործող օնլայն տաքսի ծառայությունները։
Ճամփորդություն և փորձ: Այլ երկրից հաջողակ բիզնեսի դեպքերը կարող են աշխատել նաև տանը: Ամերիկացի Հովարդ Շուլցը լրտեսել է Միլանում սրճարանների գաղափարը։ Ահա թե ինչպես է ծնվել Starbucks-ը:
Աշխատեք նոր շուկաների հետ: Եթե հետևում եք ընկերությունների նոր ապրանքներին, կարող եք արագ առաջարկել հավելումներ և բարելավումներ նրանց համար: Բիլ Գեյթսը սկսեց գումար վաստակել՝ գրելով BASIC թարգմանիչ առաջին Altair 8800 տնային համակարգչի համար:
Շփվեք խելացի մարդկանց հետ։ Դուք կարող եք օգտագործել այլ մարդկանց գաղափարները, և երբեմն դա ձեզ անհրաժեշտ է: Շատերը չեն կարող կյանքի կոչել ինչ-որ արժեքավոր բան, բայց ցանկանում են պատվիրակել այս գործառույթը:
Սկսնակ ներդրում
Ներդրողները սովորաբար կամ վաճառում են իրենց բաժնետոմսերը հաջողակ ստարտափում կամ պահում են դրանք կայուն պասիվ եկամուտ ստանալու համար: Կողմերը նախապես պայմանավորվում են շահույթի բաժանման մասին։ Ընդ որում, ներդրողի մասնաբաժինը երբեմն կազմում է եկամտի մեծ մասը, իսկ ստեղծողի մասնաբաժինը չի գերազանցում 10%-ը։
Ներդրումների համար լավ նախագիծ գտնելու համար ներդրողը պետք է լուրջ աշխատանք կատարի: Այն ներառում է ոչ միայն ստարտափների մասին տեղեկատվության որոնում ու ձեռքբերում, այլև սեփական իմիջի ձևավորում գաղափարների հեղինակների աչքում։
Ներդրումային ճիշտ ռազմավարություն կառուցելու հինգ քայլ.
- ներգրավվել ցանցերում և վստահություն ստեղծել ստարտափ համայնքում,
- հարցումներ կատարել նախագծերի հեղինակների վերաբերյալ, վերահսկել նրանց գործունեությունը,
- սովորել հետևել միտումներին և հասկանալ, թե որ կետում և ինչ գաղափար կարող է «կրակել»,
- գտնել փորձառու համաներդրողների՝ համատեղ նախագծերում ներդրումներ կատարելու համար,
- գնահատել այն նախագիծը, որում կատարվել է ներդրումը, դրա զարգացման յուրաքանչյուր փուլում՝ հետագա ներդրումների վերաբերյալ որոշում կայացնելու համար։
Ինչպես հետաքրքրել ներդրողին
Նախքան ներդրումներ ներգրավելը, դուք պետք է ինքներդ որոշեք ֆինանսավորման վերջնական նպատակը և, կախված դրանից, հաշվարկեք ներդրումների չափը, աղբյուրները և դրանց ստացման ժամկետները:
Դրանից հետո դուք պետք է մտածեք ներդրողների մասին: Եթե հնարավոր չէ կամ ցանկալի չէ գումար ներգրավել մերձավոր շրջապատից, ապա անհրաժեշտ է կազմել նախագծի համար հարմար միջոցների կամ բիզնես հրեշտակների ցուցակ։ Միջոցները կարելի է գտնել բիզնես լրատվամիջոցներում կամ մասնագիտացված մեսենջերի ալիքներում: Ներդրողների հետ կարելի է կապ հաստատել LinkedIn-ում՝ անհրաժեշտ տեղեկություններով ջերմ նամակներ պատրաստելուց հետո։ Անձնական հանդիպման հասնելու համար կարող եք օգտագործել նաև ծանոթությունները։
Ներդրողի հետ անձնական շփման ժամանակ կարևոր է անմիջապես հետաքրքրել նրան։ Սա պահանջում է գրավիչ բիզնես պլան, ինչպես նաև հակիրճ և տեսողական ներկայացում կամ խոսք: Նախ պետք է պարզել առավելությունները մրցակիցների նկատմամբ և ձեր գաղափարի եզակիությունը: Պետք է նշել նաև հստակ նյութական օգուտները և ակնկալվող արդյունքը։ Դրա համար հարմար է վիճակագրությունը, որը հիմնված է նախատիպի կամ որևէ այլ փորձարկման արդյունքների վրա, որը հիմնավորում է տվյալ ապրանքի կամ ծառայության անհրաժեշտությունը:
Կարճ պլան.
- խնդրի նկարագրությունը և դրա լուծումը
- նախագծի փուլ, չափումներ և ձեռքբերումներ
- Բիզնես մոդել
- զարգացման փուլեր
- շուկա և մրցակիցներ
- թիմ
- ներդրումային առաջարկ
Որպեսզի շնորհանդեսը հաջող լինի, դուք պետք է սովորեք, թե ինչպես խոսել ներդրողի հետ նույն լեզվով` հակիրճ և պարզ: Պետք է պատրաստվել նրա կողմից հնարավոր բոլոր առարկություններին։
Որտեղ փնտրել գումար, և ինչ է ֆինանսավորումը
Ստարտափի հեղինակները միջոցներ են փնտրում մասնագիտացված հարթակներում, ֆորումներում, ինչպես նաև ներդրումային մրցույթներում և կորպորատիվ աքսելերատորներում: Նրանցից ոմանք արդեն կապիտալով նախագծեր են սկսում, բայց կան նաև առանց բյուջեի ստարտափներ։
Ստարտափը կարող է ներդրողներին առաջարկել մի քանի տեսակի մասնակցություն։ Ամեն ինչ կախված է նրանից, թե որքանով է անկախ ստարտափը, և ինչ պլաններ ունի դրա կազմակերպիչն ապագայի համար։
Ստարտափը սովորաբար անցնում է ֆինանսավորման մի քանի փուլով.
Pre-seed
Նախագիծը գոյություն ունի գաղափարի մակարդակով, իսկ առաջին նախատիպի մշակումը նոր է պատրաստվում։ Որպես կանոն, այս փուլում ստարտափը միջոցներ է հայթայթում իր մերձավոր շրջապատից՝ ընտանիքից և ընկերներից (FFF-investing): Կամ գաղափարի հեղինակն օգտագործում է իր փողերը, վարկեր կամ վարկեր է վերցնում (boostrapping):
Seed
Այս փուլը համարվում է ամենաբարդը և կարող է տևել մեկ տարուց ավելի։ Այս փուլում փորձարկվում է բիզնես մոդելը։ Եթե դա խոստումնալից է, ապա բիզնես հրեշտակները և վաղ փուլի վենչուրային հիմնադրամները կարող են աջակցել նախագծին փողով:
Փուլ A
Ստարտափը դառնում է աշխատող բիզնես մոդել, թիմ և հաճախորդներ ունեցող ընկերություն: Ընկերությունը ներգրավում է ուղղակի ներդրողներին։
Փուլ B
Եթե ընկերությունը դեռ չի սկսել ինքնուրույն վաստակել, ապա այն պետք է շարունակի միջոցներ հայթայթել մասշտաբի համար: Այս փուլում նրան անհրաժեշտ կլինեն մի քանի բիզնես հրեշտակներ կամ մասնակցող հիմնադրամներ։
IPO
Ստարտափի զարգացման վերջնական փուլը։ Ընկերությունը մտնում է ֆոնդային շուկա և սկսում բաժնետոմսերի նախնական վաճառքը: Պոտենցիալ ներդրողների ցանկը կտրուկ ընդլայնվում է, և բիզնեսը ստանում է այնպիսի կարգավիճակ, որը թույլ է տալիս զարգանալ և աճել։
Ինչպես ստեղծել հաջողակ ստարտափ
Ստարտափների մոտ 90%-ը ձախողվում է վատ բիզնես մոդելի, ներդրումների անարդյունավետ բաշխման, իրավական սխալների կամ բարձր մրցակցության պատճառով։
Ստարտափ կազմակերպելիս ռիսկերը նվազագույնի հասցնելու համար հարկավոր է հետևել այն պարզ սկզբունքներին, որոնք նկարագրել է գործարար Սթիվ Բլանկը.
- հասկանալ ապրանքի թիրախային լսարանի խնդիրը և կարիքները,
- ուսումնասիրել շուկան,
- ստեղծել ձեր սեփական լուծումը՝ օգտագործելով նորարարությունները կամ բիզնես գործընթացների կազմակերպման նոր մոտեցումը,
- գտնել մոտիվացված և պրոֆեսիոնալ թիմ,
- որոշել գաղափարի իրականացման ուղին փորձարկման և ներդրողներին ներկայացման փուլում,
- մի սպասեք արագ հաջողության, գործեք պլանի համաձայն:
Սկսնակից մինչև հաջողակ ընկերություն
Ահա հաջողակ ստարտափների օրինակներ, որոնք կարողացել են վերածվել համաշխարհային կարգի ընկերության.
Slack. Կորպորատիվ մեսենջերը ստեղծման փուլում ներգրավել է 350 միլիոն դոլար։
Uber. Տաքսի ծառայությունը 14 փուլով հավաքել է մոտ 11,5 միլիարդ դոլար վենչուրային կապիտալիստներից և մասնավոր բաժնետիրական հիմնադրամներից:
Airbnb. Նախնական IPO-ի վարձույթի ծառայությունը հավաքել է 6,6 միլիարդ դոլար 57 ներդրողներից, այդ թվում՝ Andreessen Horowitz, Sequoia, Founders Fund, Silver Lake, Sixth Street, DST և այլ հիմնադրամներից:
Porch․ Արհեստավորների հավաքագրման հարթակը հավաքում է գրեթե 100 միլիոն դոլար ներդրումային երեք փուլերում:
Pinterest. Պատկերների պահպանման ծառայությունն ընդհանուր առմամբ հավաքել է ավելի քան 1 միլիարդ դոլար:
Whatsapp. Առաջին ներդրումը մեսենջերը ստացել է Sequoia Capital վենչուրային հիմնադրամից՝ 60 մլն դոլարի չափով։
groupon. Կտրոնային ծառայությունը հանգանակեց 1 միլիոն դոլար բիզնես հրեշտակներից՝ Էրիկ Լեֆկոֆսկուց և Բրեդ Քյուելից:
Alibaba. Ճապոնական SoftBank հսկան 20 միլիոն դոլար է ներդրել շուկայում։
Semiconductor Manufacturing International. Կիսահաղորդիչների արտադրողը 100 միլիոն դոլար է հավաքել New Enterprise Associates-ից:
Սիրարփի Աղաբաբյան