Բաժիններ՝

«Կոչումները պետք է վաղուց վերանան: Դա այն ոսկորն է, որը կարելի է նետել արվեստագետին». Հրանտ Թոխատյան

Սեպտեմբերի 30-ին դերասան, մշակութային գործիչ, ՀՀ Ժողովրդական արտիստ Հրանտ Թոխատյանը LOFT-ում հանդիպեց երիտասարդների հետ՝ ընկերական և հաճելի մթնոլորտում:

Նա անկեղծորեն խոստովանեց, որ ինքն այսօր Հայաստանում ամենալավ վարձատրվող դերասանն է:

«Ես համաձայն չեմ այն համոզմունքի հետ, որ դերասանը պետք է քաղցած մնա, պետք է տուն չունենա և ձեռքը մուրացկանի պես պարզած լինի: Դերասանը չպետք է բեմ դուրս գա՝ «աչքերի մեջ մատնաքաշ» ունենալով: Դերասանը պետք է կուշտ լինի»,- նշում է Հ.Թոխատյանը:

Խոսելով մեր երկրի նախագահների՝ թատրոնի հանդեպ սիրո, ավելի հստակ՝ սիրո բացակայության մասին՝ Թոխատյանն ասաց.

Կարդացեք նաև

«Երեք նախագահներն էլ եղել են իմ ներկայացումներին, բայց երեքն էլ, ցավոք սրտի, թատրոն չեն սիրում: Ու ամենաշատը թատրոն չէր սիրում Ռոբերտ Քոչարյանը»:

Hrant Toxatyan5

«Ես այս քաղաքի և այս աշխարհի ամենաերջանիկ մարդն եմ: 700 հոգի սպասում է ինձ թատրոնում: Ո՞վ կարող է պարծենալ դրանով: Եվ ամենակարևորը՝ նրանք պարտավորված չեն ինձ սպասում, դեռ մի բան էլ փող են տվել դրա դիմաց»,- ասում է Հ. Թոխատյանը LOFT-ում հավաքված երիտասարդներին, ովքեր հնարավորություն ստացան հարցեր ուղղել իրենց սիրելի դերասանին

– Պարոն Թոխատյան, ո՞վ է ապրում Կարսի Ձեր նախնիների տանը:

– Կարսում գտնվող մեր տանը հիմա ապրում է քրդական մի ընտանիք: Ես հյուր եմ եղել իմ պապական տանը: Ինձ դիմավորեցին բակում, իսկ տուն, ցավոք սրտի, թույլ չտվեցին մտնել. առանց բացատրելու՝ ուղղակի ասացին, որ իրենք չէին ցանկանա: Բայց տան բակում շատ ջերմ ընդունեցին: Բնականաբար, շատ էի ուզում տուն մտնել: Դժվար է փոխանցել այն զգացմունքները, որոնք ապրում ես, երբ առաջին անգամ լինում ես այն վայրում, այն տանը, որի մասին լսել ես մի ամբողջ կյանք:

– Ասում են, որ չի կարելի ֆիզիկապես վերադառնալ անցյալ: Ցավ ես ապրում: Ինչո՞ւ Դուք որոշեցիք դիմել այդ քայլին:

– Կարծում եմ՝ իմ ընտանիքն ու իմ տոհմը, դա իմ ներկան է ու նաև իմ ապագան: Ես չէի գնացել որևէ պատմական վայր, ես վերադարձել էի իմ տուն: Ի վերջո, ինձ էլ հետաքրքիր էր հասկանալ, թե ի՞նչ է նշանակում՝ լինել կարսեցի: Իհարկե, կարսեցու օրինակը տեսնում էի իմ պապիկիս, իմ հայրիկիս շնորհիվ: Բայց այդ տան մասին այնքան պատմություններ ու լեգենդներ եմ լսել, որ ուզում էի տեսնել մեր պապենական տունը: Ես պարզապես ուզում էի գնալ տուն:

Hrant Toxatyan4

Եթե չընտրեիք դերասանի ուղին, ապա ո՞րը կլիներ Ձեր մասնագիտությունը:

– Երևի չէր լինի: Ես միշտ երազել եմ լինել ծաղրածու, ու հուսամ՝ մի օր կդառնամ:

– Երկրաշարժից հետո, մութ ու ցուրտ տարիներին, հումորը զարմանալիորեն չէր պակասում: Օր օրի բազմապատկվում էր: Ասում են, որ նման դեպքերում հումորն ասես փրկության օղակ՝ ի հայտ է գալիս, որ մարդը վերջնականապես չսուզվի ողբի մեջ: Ի՞նչ է, այսօր շատ լավ ենք ապրում. հումորը զգալիորեն պակասել է:

– Հումորը որևիցե կապ չունի լավ կամ վատ ապրելու հետ: Հումորը մի զգացողություն է, որ կամ տրվում է Աստծո կողմից, կամ չի տրվում: Հումորի զգացողությունը ձեռքբերովի չէ: Կարծում եմ՝ ներկայիս հումորը զիջում է այն տարիների հումորին: Հումորը դա առաջին հերթին՝ ինտելեկտ է: Իսկ երբ հումորի մեջ չկա ինտելեկտ, մենք ունենք այն, ինչ ունենք:

– Ո՞րն է մինչ օրս մարմնավորած դերերից ամենաբարդն ու հիշվողը:

– Երկրաշարժից հետո՝ «Կամերային» թատրոնում հավաքված, որոշեցինք, որ պետք է Գյումրու մանուկներին, թեկուզ ժամանակավոր, բայց կտրել այդ ողբերգությունից, որ պետք է փորձել նրանց հեքիաթ նվիրել: Երբ դեկտեմբերի 29-ին հասանք Գյումրի, տեղի կարևոր որոշումներ կայացնող մարդիկ մեզ ասացին. «Դուք, հո հիմար չե՞ք: Ի՞նչ «Տոնածառ», ի՞նչ ներկայացում: Չե՞ք տեսնում, թե չորս կողմն ինչ է կատարվում»: Մենք փորձեցինք այդ մեծ ձյաձյաներին ու ծյոծյաներին բացատրել, որ երեխաները փոքրիկ են, որ նրանց հավատք է պետք՝ դեպի հեքիաթը: Բնականաբար, դահլիճ չկար: Շատ պատահական մի տեղ կանգնեցրեցինք մեր ավտոբուսը, բոլորս հագանք մեր կերպարների շորերը: Երբ բավականին քանակությամբ երեխաներ եկան, մեր դերասաններից ոչ ոք չկարողացավ իջնել ավտոբուսից: Շատ ծանր էր նայել այդ երեխաների տխուր աչքերի մեջ: Ես կարողացա: Լինելով Ձմեռ պապի հագուստով՝ իջա այդ երեխաների մոտ, և մենք միասին արտասանեցինք, երգեցինք…

Hrant Toxatyan

Իսկ հետո սխալմամբ հարցրեցի, թե ի՞նչ երազանքներ ունեն նրանք Ձմեռ պապից: Եվ նրանք սկսեցին խնդրել վերադարձնել իրենց հայրիկներին, մայրիկներին, քույրիկին… Դա ամենածանր պահն էր ինձ համար: Ես սենտիմենտալ մարդ չեմ՝ ընդհանրապես, բայց բավականին բարդ էր արցունք պահելը: Դա երևի իմ կյանքի ամենաբարդ ներկայացումն է եղել: Եթե ողբերգության կողքին չլինի հույսի լույսը, ոչինչ չի ստացվի:

– Այսօր ով ունի լավ արտաքին տվյալներ կամ պարզապես ցանկություն, իրեն փորձում է դերասանի մասնագիտության մեջ: Ի՞նչ կասեիք այս առումով:

– Ձեր տված հարցն անմիջական կապ ունի 90-ականների հետ: Մինչ այդ եղել է այլ իրականություն: 90-ականներին կյանքը կտրուկ փոխվեց, և ոչ բոլորը կարողացան ընդունել այդ մարտահրավերը: Դրա համար գնացին երկրից: Գնացին ոչ այն պատճառով, որ վախեցան, գնացին, քանի որ չէին կարողանում հասկանալ, թե ի՞նչ է կատարվում: Այն ժամանակ շատերս մեղադրում էինք նրանց՝ ասելով. «Լքում եք, գնում եք, դավաճան եք…»: Հետո սկսեցինք հասկանալ, որ այդպես չէ: Նրանք դավաճան չէին, նրանք փորձում էին ազնիվ լինել իրենք իրենց հետ: Այդ տարիներին կրթական ցենզը Հայաստանում հասավ մինչև «պլինտուս»: Այդպես պետք է լիներ, քանի որ «սնվելու աղբյուր»՝ հեռուստացույց, ռադիո, գիրք, ինֆորմացիա, ուղղակի չկար:

Hrant

Կատարվեց մի բան, որը ոչ մի հայ անգամ վատ երազում չէր տեսնի: Հայը գրադարանից հանեց գիրքը, որ վաճառի, որ հաց գնի, կամ այրի գիրքը, որ տաքանա, որ ապրի: Եվ այդ տարիներին, երբ շեղվեցին թատրոն, կինո հասկացողությունները, ի հայտ եկավ այն ամենը, ինչը որ կարող էր ծնվել միայն նման իրավիճակներում: Եվ ես դրա մեղավորներից մեկն եմ: Այդ թվերին ծնվեց «Մեր բակը» ֆիլմը: «Մեր բակն» իրավունք չուներ այն ժամանակ ծնվելու, քանի որ շատ վատ օրինակ ծառայեց: Մենք այդ ֆիլմի ստեղծմամբ ուզում էինք վերադարձնել մեր բոլորիս բակերում պակասող ժպիտը: Բայց մենք առաջին անգամ էկրան բարձրացրեցինք քաղաքային «սլենգը», որի իրավունքն այդ թվերին դեռ չունեինք: Եվ այն մարդիկ, ովքեր որ այդ ֆիլմը վերցրեցին՝ իբրև հիմք իրենց հետագա աշխատաոճի համար, բերեցին այն արդյունքին, ինչ որ մենք այսօր ունենք:

– Ինչպե՞ս ի հայտ եկավ Ձեր կողմից հնչեցրած այն թևավոր արտահայտությունը, թե՝ «Ամեն երեխա իր մայրը պետք է ունենա»:

– Դե հիմա, ինձ մոտ այդպես է ստացվել: Ժամանակին ընկերական շրջապատում կատակով ասված արտահայտություն է, որը, չգիտես՝ ինչո՞ւ, լայն տարածում գտավ: Ես իմ անձնականից չեմ սիրում խոսել, բայց քանի որ այդ թեման բարձրացավ, ասեմ, որ պաշտում եմ իմ բալիկներին, և իրենց մայրիկներն ինձ համար ամենաթանկ ու ամենահարազատն են:

– Ինչպիսի՞ նմանություններ ունեք «Վերջին Մոհիկյանը» սերիալում կերտած Ձեր հերոսի հետ:

– Ոչ մի: Այդ ֆիլմն ամբողջությամբ ռուսական նախագիծ է: Ֆիլմի հեղինակներն ազգությամբ ուկրաինացի և բելառուս են, ռեժիսորը վրացի է, պրոդյուսերը՝ աբխազ: Ֆիլմի միակ հայը ես եմ: Եվ բավականին հաճախակի հակասական կարծիքներ, քննարկումներ ենք ունենում ֆիլմի հեղինակների հետ, քանի որ երբեմն նրանք տարրական հիմարություն են գրում: Բայց նրանք մեղավոր չեն: Նույնը կլիներ, եթե մենք հիմա մոնղոլների մասին ֆիլմ նկարեինք: Գիտեմ, որ «Վերջին Մոհիկյանը» ֆիլմը համեմատաբար քիչ հետաքրքրություն է վայելում Հայաստանում: Իսկ այն «հիստերիան», որն առկա է ֆիլմի հանդեպ Ռուսաստանում՝ ուրախացնող է: Ոչ ոք չէր հավատում ֆիլմի հաջողությանը: Կարծում էինք, որ այն մաքսիմում մի եթերաշրջան կլինի, և վերջ: Այսօր արդեն 5-րդ եթերաշրջանն է եթերում: Ես զարմացա՝ իմանալով, թե որքան են այն սիրում Վրաստանում: Ի դեպ, բավականին տարօրինակ էր լսել քեզ վրացերեն խոսելիս:

– Վերջերս արժանացել եք ՀՀ Ժողովրդական արտիստի կոչմանը: Ի՞նչ են Ձեզ համար կոչումները: Որքանո՞վ եք սպառված համարում «կոչումների ինստիտուտը»:

Hrant Toxatyan80

– Կոչումներն իրենց վաղուց են սպառել: Երևի դա էր պատճառը, որ ժամանակին ես հրաժարվեցի Վաստակավորի կոչումից: Հավատացեք՝ պիժոնություն չէր: Եթե չեմ սխալվում, դա 2004 թվականին էր: Ես ուղղակի հարցրեցի, թե ինչի՞ համար են ինձ տալիս այդ կոչումը: Ինձ պատասխանեցին. «Թատրոնի միջազգային օրն է, և ցուցակով կոչումները տալիս ենք»: Ինչպես նաև՝ ինձ տվել էին Վաստակավոր արտիստի կոչումը՝ որպես «Կամերային» թատրոնի դերասանի, որտեղ ես չէի աշխատում՝ 1990 թվից: Եթե նախարար կոչվածը չգիտի, թե ես որտե՞ղ եմ աշխատում, և ինչի՞ համար է ինձ կոչում տալիս, ուրեմն ինձ այդ կոչումն առհասարակ պետք չէ: Իսկ ինչ վերաբերում է Ժողովրդականին, գոնե այս անգամ բացատրեցին, թե ինչի համար է: Կարծում եմ՝ ամենամեծ կոչումը դերասանի համար դա հանդիսատեսի ծափահարություններն են: Եթե դահլիճում նստում է ընդամենը 5 հոգի, և դերասանը գնում է տուն՝ ծափահարություններից քաղցած, դա արդեն խնդիր է: Եվ անգամ հերոսի կոչումը չի փրկի իրավիճակը: Բայց եթե առկա է լեփ-լեցուն դահլիճ, որը ոտքի է կանգնում ու ծափահարում քեզ, և դա մի անգամ չէ, այլ 40 տարի շարունակ, ուրեմն դա հանդիսատեսի կողմից տրված կոչում է:

Ի դեպ, կոչումը ստանալու հաջորդ օրը մի լրագրող զանգեց ու հարցրեց. «Պարոն Թոխատյան, առավոտյան արթնացաք, և ի՞նչ…»: Ասացի. «Ոչինչ, նախաճաշեցի, գնացի աշխատանքի: Ես այդ կոչումից հետո պետք է ավելի լա՞վ խաղամ, թե՞ ավելի շատ ջանք եմ դնելու ներկայացման մեջ: Այն, որ ես փորձելու եմ իմ արածն ավելի լավ անել, դա որևէ կապ չունի կոչման հետ»: Կոչումները պետք է վաղուց վերանային: Դա այն ոսկորն է, որը կարելի է նետել արվեստագետին: Իր գործով նորմալ զբաղվող մարդը չպիտի աշխատի կոչման համար:

– Ի՞նչ կարող է անել համաշխարհային հեղինակություն վայելող հայ արվեստագետը, օրինակ՝ Ազնավուրը, Հայաստանի տաղանդավոր երիտասարդների համար:

– Ոչ միայն Ազնավուրը, այլ բոլոր մեր հայրենակիցները, որոնք «դրսում» հասել են ինչ-որ բարձունքների: Չե՞ք կարծում, որ այսօրվա մեր որևէ հեղինակության ամենամեծ օգնությունը կլիներ շատ ավելի մեծ, եթե այստեղից ֆիզիկոսի, քիմիկոսի, լավ ինժեների, լավ բժշկի հնարավորություն տար կրթություն ստանալ արտասահմանում: Եթե նա ունի այդ հնարավորությունը, թող այնտեղից լավ մասնագետներ բերի մեր երկիր: Ինչ վերաբերում է մեր ասպարեզին, ասեմ, որ իրավունք չունի Արմեն Ջիգարխանյանը լինել Արմեն Ջիգարխանյան, և մենք մինչ օրս որևէ հայ անվանի դերասան չունենանք Ռուսաստանում: Նա կարող էր դա անել և հիմա էլ կարող է: Իմ նույն պրետենզիան նաև Ազնավուրի հանդեպ է: Իմ մեքենայում 6 ձայնասկավառակ է տեղավորվում, որից 5-ն Ազնավուր է: Ես պաշտում եմ Ազնավուրին, բայց տարա՞վ արդյոք Ազնավուրը գոնե երկու տաղանդավոր երեխա Հայաստանից՝ իր մոտ սովորեցնելու: Հայաստանից մի երգչի գոնե մեկ ժամով, կամ մեկ երգի կեսով իր կողքին բեմ բարձրացրե՞ց: Դա բավական կլիներ, որ որևէ շատ տաղանդավոր երեխա, իսկ իրենք կան, վստահ եմ, այնպիսի համբավ ունենա, որի մասին երազել կարելի է: Մեր մեծամեծերը պետք է օգնեն, իսկ ինչո՞ւ՝ ոչ:

Hrant Toxatyan1

– Արդյո՞ք Դուք հայտնել եք Ձեր տեսակետն Ա. Ջիգարխանյանին կամ Ազնավուրին ՝ անհատապես՝ ոչ մամուլի միջոցով:

– Այո, հայտնել եմ, և Ջիգարխանյանը նեղացավ: Բայց Ջիգարխանյանը նեղանալու այլ պատճառներ ևս ուներ: Տարիներ առաջ, երբ Երևանի պատվավոր քաղաքացու կոչում ստանալու համար ստորագրահավաք էր արվում, ես չստորագրեցի Ջիգարխանյանի անվան տակ: Ասացի, որ դեմ եմ, քանի որ Ջիգարխանյանը կարող է լինել Հայաստանի ժողովրդական արտիստ, Ջիգարխանյանի արձանը կարող եք դնել Թատերական ինստիտուտի բակում; Ինչո՞ւ պետք է Ջիգարխանյանը կոչվի Երևանի պատվավոր քաղաքացի: Ո՞վ է: Շատ լավ ռուսական դերասան՝ ուղղակի հայազգի: Ի՞նչ է արել Ա. Ջիգարխանյանը հայկական թատերարվեստի կամ կինոարվեստի համար:

Ձեր կյանքի կարգախոսը:

– «Молодость проходит, бездарноcть остается»:

 

Բաժիններ՝

Տեսանյութեր

Լրահոս