Իրավիճակն ավելի բարդացավ, երբ Փաշինյանը դավադրաբար Արցախը ճանաչեց Ադրբեջանի մաս. Արտակ Զաքարյան

«Տարիներ առաջ, ոչ ոք, իհարկե, չէր կարող նման սցենար և դաժան իրականություն պատկերացնել, որում մենք հիմա ենք: Այնուամենայնիվ, ես ցանկանում եմ իմ շնորհակալությունն ու խոնարհումը բերել աշխարհասփյուռ հայ ժողովրդի բոլոր ազգանվեր հայորդիներին՝ Արցախյան պայքարում ունեցած իրենց ահռելի ավանդի, իր քաջարի նահատակների և իր նվիրումի համար: Դրանք մեր պատմության հերոսական ու փառավոր էջերից են, որը երբեք չպետք է մոռացվի: Այլ հակառակը, պետք է դառնա ապացույցն այն համոզմունքի, որ ազգային օրակարգ ձևավորած, միասնական ու պայքարող հայ ժողովրդի համար ոչ մի անհնարին բան չկա»,-այսօր ՀՀԿ նախաձեռնությամբ կազմակերպված համաժողովի ընթացքում ասաց ՀՀ պաշտպանության նախարարի նախկին առաջին տեղակալ Արտակ Զաքարյանը:
Իր խոսքում վերջինս անդրադարձավ այն իրավիճակին, որը ստեղծվել էր 2020թ. նոյեմբերի 9-ին ստորագրված խայտառակ հայտարարությունից հետո, և որին այսօր կարող ենք նույնիսկ երանությամբ վերաբերվել:

«Բնականաբար, բոլոր առողջ ուժերը քննադատել են 2020թ. նոյեմբերի 9-ի փաստաթուղթը, բայց նաև բազմաթիվ անգամներ զգուշացրել են, որ անգամ դրանից կարող ենք զրկվել, եթե այս իշխանություն կոչվող խմբակը շարունակի իր գործունեությունը և շարունակի իրականացնել իր առջև դրված ապազգային և հակապետական քաղաքականությունը: 2020թ. նոյեմբերից հետո առկա էր այն քաղաքական համոզմունքը, որ ՌԴ-ի համար անիմաստ կլիներ մի քանի տասնամյակ ձգտել Լեռնային Ղարաբաղում ռուս խաղաղապահների տեղակայմանը, եթե դրան հասնելուց կարճ ժամանակ անց նրանք պետք է հեռանան: Հետևաբար՝ այդ ընթացքում ուրվագծվում էր Արցախում Ռուսաստանի քաղաքականության հետևյալ հնարավոր երկփուլ սցենարը:

Առաջին փուլում՝ պետք էր վերադարձնել Լեռնային Ղարաբաղի հայ բնակչությանն իր բնակության վայրերը և ամեն կերպ աջակցել նրանց, որ չհեռանան,

2) պետք էր ամրապնդել ռուս խաղաղապահների ներկայությունն Արցախում,
3) պետք էր թույլ չտալ նրանց հեռացումն անգամ հինգ տարի հետո՝ որևէ կողմի պահանջով:

Կարդացեք նաև

Հետևաբար, խնդրի լիարժեք լուծումն ըստ Ռուսաստանի՝ կարող էր լինել երկրորդ փուլով՝ խնդրի ամբողջական կարգավորումն ու Լեռնային Ղարաբաղի վերջնական կարգավիճակի որոշումը «Մադրիդյան սկզբունքների» հիման վրա, դրա արդյունքում հասնելով Արցախի կարգավիճակի հստակեցմանը և ապահովելով խաղաղապահ ուժերի պահպանումն անորոշ ժամանակով՝ որպես Արցախի անվտանգության ու ինքնուրույնության երաշխավորի»,-ասաց Արտակ Զաքարյանը:

Ըստ բանախոսի՝ իհարկե, այս երկու փուլերը կյանքի կոչելու համար շատ լուրջ ու բարդ, երկարատև աշխատանք էր պետք իրականացնել:

«Նոյեմբերի 9-ի հայտարարության հրապարակումից հետո ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահներ Միացյալ Նահանգներն ու Ֆրանսիան, ինչպես նաև Եվրամիությունը, համապարփակ և կայուն կարգավորում ապահովելու, այդ թվում՝ Լեռնային Ղարաբաղի կարգավիճակի որոշման նպատակով կոչ են արել վերսկսել ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահների ձևաչափով բանակցությունները՝ Հելսինկյան եզրափակիչ ակտի երեք սկզբունքների հիման վրա: Այդ դիրքորոշումները ներկայացնելու նպատակով նոյեմբերի 18-ին Մոսկվայում տեղի ունեցավ Մինսկի խմբի համանախագահների հանդիպումը Ռուսաստանի արտգործնախարար Լավրովի հետ:

Նույնիսկ 2020թ. նոյեմբերի 9-ին ստորագրված կապիտուլյացիոն ակտից հետո, թեև Մինսկի խումբը վճռական էր կարգավորման գործընթացը շարունակելու հարցում, և ոչ ոք չեղյալ չէր համարել բանակցային գործընթացի հիմնական սկզբունքները, Մինսկի խմբի հետագա գործունեության էֆեկտիվությունը զգալիորեն կախված էր նաև ՀՀ իշխանությունների դիրքորոշումից: Այդ ժամանակահատվածում գրեթե բոլորի համար ակնհայտ էր, որ բանակցային գործընթացը տապալած, կապիտուլյացիոն հայտարարություն ստորագրած և միջազգային հարաբերություններում հեղինակազրկված հայաստանյան իշխանությունների հետագա պաշտոնավարման դեպքում դրական մոտեցումներ կամ քաղաքականություն ակնկալել չէր կարելի»,-նշեց քաղաքական գործիչը:

Վերջինս նկատեց՝ այս իշխանությունները նոյեմբերի 9-ից հետո սկսեցին բոլոր ճանապարհներով պայքարել միայն սեփական իշխանությունը պահպանելուև ոչ թե Արցախի կամ Հայաստանի վտանգված շահերը պաշտպանելու համար: Տարբեր երկրների արձագանքների մեջ առանձնանում էր Ֆրանսիայի դիրքորոշումը: Թե՛ նախագահ Մակրոնը, թե՛ Ֆրանսիայի արտգործնախարարը, թե՛ Ազգային ժողովն ու Սենատը դատապարտել են պատերազմի սանձնազերծումը, Թուրքիայի ներգրավումը, վարձկան ահաբեկիչների օգտագործումը, քաղաքացիական բնակչության ու օբյեկտների ռմբակոծությունները, անթույլատրելի զենքերի օգտագործումը: Ավելին, թե՛ Ազգային ժողովը, թե՛ Սենատը ձայների բացարձակ մեծամասնությամբ կառավարությանը կոչ են արել ճանաչել Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետության անկախությունը: Այս դեպքում ևս իրադարձությունների հետագա զարգացման տեսակետից կարևոր նշանակություն ուներ Հայաստանի իշխանությունների գործունեությունն ու իրավիճակից դրական զարգացումներ ստանալը, ինչը, բնականաբար, տեղի չունեցավ»,-ասաց Արտակ Զաքարյանը:

Ինչ վերաբերում է ԵՄ դիրքորոշմանը, ըստ նրա, սկզբում կարծիք կար, որ Բրյուսելը կարծես թե չի նկատում իրականությունը: Սակայն Եվրախորհրդարանի երկու բանաձևերը ներկայացրին պատկերը:

«Այն առավել ամբողջականացավ 2020թ. Արտաքին և անվտանգային ընդհանուր քաղաքականության տարեկան զեկույցում։ Եվրախորհրդարանը կրկին հայտնում էր իր վճռական աջակցությունը ԵԱՀԿ Մինսկի խմբին: Ափսոսում էր, որ ստատուս-քվոյի փոփոխություններն իրականացվել են ռազմական ուժի կիրառմամբ, այլ ոչ թե խաղաղ բանակցությունների միջոցով: Վճռականորեն դատապարտում էր քաղաքացիական անձանց սպանություններն ու քաղաքացիական օբյեկտների և ծիսական վայրերի ոչնչացումը, դատապարտում էր հակամարտության ընթացքում կասետային սպառազինության կիրառումը: Համարում էր, որ հուսալի կարգավորումը դեռ պետք է գտնել, և, որ խաղաղության հասնելու և տարածաշրջանի վերջնական իրավական կարգավիճակի որոշման գործընթացը պետք է գլխավորեին ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահները՝ հիմնական սկզբունքների վրա: Ընդգծում էր խիստ անհրաժեշտությունը, որ Լեռնային Ղարաբաղում պետք է ապահովվի հայ բնակչության և հայկական մշակութային ժառանգության անվտանգությունը, որպեսզի ներքին տեղահանված անձանց և փախստականներին թույլ տրվի վերադառնալ իրենց բնակության վայրեր: Վճռականորեն դատապարտում էր Թուրքիայի ապակայունացնող դերը, որն ավելի է թուլացնում Հարավային Կովկասի տարածաշրջանի փխրուն կայունությունը»,-նշեց ՀՀԿ ԳՄ անդամը:

Իհարկե, այս ձևակերպումները, Արտակ Զաքարյանի խոսքով, ԵՄ խորհրդարանական կառույցի բանաձևերում են և հետագայում տեղ չեն գտել ԵՄ անդամ շատ երկրների գործադիր մարմինների փաստաթղթերում, սակայն դրանք կարևոր են եղել՝ ինչպես Եվրամիության տարբեր կառույցների, այնպես էլ՝ միջազգային տարբեր կազմակերպությունների ու կառույցների հետ աշխատանքի տեսակետից:

«Այդ աշխատանքի առյուծի բաժինը պետք է իրականացնեին ՀՀ պետական մարմինները: Արդյո՞ք պատրաստ էին այդ մարմինները նման բարդ աշխատանքի, որի արդյունքներից էր կախված Արցախի և Հայաստանի Հանրապետության ճակատագիրը: Միայն Գերմանիայի կանցլեր Օլաֆ Շոլցն էր հայտարարել, որ «Անհրաժեշտ է հասնել խաղաղ հանգուցալուծման՝ Հայաստանի և Ադրբեջանի տարածքային ամբողջականության, ինչպես նաև Լեռնային Ղարաբաղի քաղաքացիների ինքնորոշման տեսանկյունից։ Ընդ որում, այս բոլոր սկզբունքները հավասարազոր են»: Կանցլերի այդ հայտարարությունը ևս հետագայում որևէ կերպ չծառայեցվեց Հայաստանի ու Արցախի շահերին: Բնականաբար, 2022թ. փետրվարին սկիզբ առած ռուս-ուկրաինական հակամարտությունը էական փոփոխություններ մտցրեց համաշխարհային քաղաքականության առաջնահերթությունների և շահերի դասավորվածության մեջ:

Սակայն նույնիսկ այդ բարդացված ու նոր մարտահրավերներով լի իրավիճակում Հայաստանի իշխանությունները, բոլոր ուժերը համախմբելու և համազգային ջանքերը իրավիճակին համահունչ կոնսոլիդացնելու փոխարեն՝ շարունակում էին իրենց պառակտիչ, ապաշնորհ քաղաքականությունը՝ ընդհուպ Արցախի հարցում առանց այդ էլ փշրված նշաձողերն իջեցնելու մասին խոսելով»,-հիշեցրեց ՊՆ նախարարի նախկին առաջին տեղակալը:

Նրա ներկայացմամբ՝ փոփոխված իրավիճակում նույնիսկ նկատելի էր այն հանգամանքը, որ որոշ Արևմտյան երկրներ կարծես խրախուսում էին ՀՀ գործող իշխանություններին՝ նոյեմբերի 9-ի հայտարարությունը սաբոտաժի ենթարկելու, խաղաղարար առաքելությունը չեղարկելու և ՌԴ ազդեցությունը տարածաշրջանում թուլացնելու նպատակով։

«Արցախյան հիմնախնդրի շուրջ իրավիճակն ավելի բարդացավ, երբ գործող իշխանությունները նոյեմբերի 9-ի կապիտուլյացիոն փաստաթղթից ուղիղ երկու տարի անց՝ 2022թ. հոկտեմբերի 6-ին, նոր սենսացիոն ու դավադիր հայտարարություն ստորագրեցին՝ այս անգամ Պրահայում՝ Արցախը փաստացի ճանաչելով՝ որպես Ադրբեջանի մաս: Հետագայում, ԵՄ արտաքին գործերի և անվտանգության քաղաքականության բարձրագույն ներկայացուցիչ Ժոզեպ Բորելը հայտարարել էր. «…Վարչապետ Փաշինյանը մամուլի ասուլիսում խոսել է տարածքային ամբողջականության և Լեռնային Ղարաբաղի ներառման մասին: Սա առաջին դեպքն է, երբ Հայաստանի ղեկավարը, այս պարագայում՝ Փաշինյանը, միանշանակ ճանաչել է դա: Նրա ասածը վերաբերում է Լեռնային Ղարաբաղին: Հուսով ենք, որ Բաքուն փոխադարձաբար դրական կարձագանքի Լեռնային Ղարաբաղի հայերի իրավունքների և անվտանգության ապահովմանը, ինչը կխթանի երկու երկրների միջև բանակցություններին»»,-նկատեց Արտակ Զաքարյանը:

Թե Բաքուն ինչպես արձագանքեց Արցախի հայերի իրավունքների և անվտանգության ապահովման հարցերին, մենք, ինչպես բանախոսը նշեց, տեսանք 2022թ. դեկտեմբերի 12-ին սկսված անմարդկային շրջափակումից, արցախահայությանը սովի մատնելուց մինչև 2023թ. սեպտեմբերին տեղի ունեցած ռազմական ագրեսիան ու ցեղասպանության իրական սպառնալիքները:

«Չնայած ԱՄՆ-ից, Եվրամիությունից, Ռուսաստանից և միջազգային կառույցներից, տարբեր մակարդակներով պարբերաբար հայտարարություններ են հնչել, թե Լեռնային Ղարաբաղից տեղահանված ժողովուրդը պետք է անվտանգ վերադարձի հնարավորություն ունենա, սակայն արցախահայերի անվտանգ վերադարձի որևէ միջազգային մեխանիզմ պետությունների կամ միջազգային կազմակերպությունների կողմից առայժմ չի առաջարկվել։Արցախահայերի արժանապատիվ և անվտանգ վերադարձի մասին խոսել է նաև Եվրոպայի խորհրդի մարդու իրավունքների հանձնակատարը՝ կրկին առանց մանրամասնելու, թե դա ինչպես է հնարավոր։

Պատճառը, կարծում եմ, այն է, որ միջազգային կառույցներն իրենք էլ դեռևս չեն պատկերացնում, թե ո՞ր մեխանիզմի կիրառումը կապահովի արցախահայերի անվտանգությունը, այդ իսկ պատճառով զերծ են մնում կոնկրետ առաջարկներից»,-ասաց Արտակ Զաքարյանը:

Նրա խոսքով՝ այն փաստը, որ արժանապատիվ և անվտանգ վերադարձի մասին խոսող միջազգային հանրությունը զերծ է մնում վերադարձի մեխանիզմներ առաջարկելուց, ապացուցում է, որ արցախահայերը բնաջնջման իրական սպառնալիքի ներքո են լքել իրենց հայրենիքը:

«Իսկ ցավալին այն է, որ Հայաստանի գործող իշխանությունները, մեխանիզմներ փնտրելու կամ այդ ուղղությամբ աշխատանքներ տանելու փոխարեն, այս հարցը համարում են Հայաստանի շահերին հակասող հարց: Ոչինչ հավերժ չէ, այնպես, ինչպես հավերժ չեն այս իշխանություններն ու հավերժ չի նաև աշխարհում ստեղծված առկա իրավիճակը: Այսօրվա գլխավոր խնդիրը, մեր կարծիքով, կայանում է նրանում, որ ճշգրիտ և իրատեսական ձևակերպում ստանան արցախահայերի արժանապատիվ վերադարձի և հավաքական իրավունքների իրացման հարցերը: Անհրաժեշտ է արժանին մատուցել Արցախահայերի հավաքական հայրենադարձության նպատակով ձևավորված հանձնախմբին, և հուսանք, որ ժամանակի ընթացքում այդ աշխատանքները կարող են հիմք հանդիսանալ բոլոր բովանդակային հարցերի համար, ինչը կձավորի ապագա Հայաստանի ազգային իշխանությունների օրակարգը»,-նկատեց ՀՀԿ ԳՄ անդամը:

Ըստ նրա՝ առանց դետալների մեջ մտնելու, այսօր արդեն անհրաժեշտ է արձանագրել, որ՝

• Նախ պետք է ՀՀ կողմից պաշտոնապես խոսվի, որ Արցախի էջը փակված չէ, և հարցն օրակարգում պահելու ու արցախցիների արժանապատիվվերադարձն ապահովելու գործում անելիք ունեն նաև գերտերությունները, մասնավորապես՝ արցախյան հակամարտության բանակցային գործընթացը գլխավորող ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահ երկրները։ Այսօր անհրաժեշտ է ամեն կերպ կանխարգելել և թույլ չտալ, որպեսզի Ադրբեջանը հասնի ԵԱՀԿ ՄԽ լուծարմանը:

• Անհրաժեշտ է արցախահայության շրջանում արդիական պահել վերադարձի անհրաժեշտությունը, իսկ Հայաստանի հասարակական-քաղաքական օրակարգերում շարունակ առաջնային պահել արժանապատիվ վերադարձի իրատեսական քննարկումներն ու առաջ եկող հնարավորությունները: Անհրաժեշտ է ստեղծել էթնիկ զտման և բռնի տեղահանման ենթարկված արցախցիներին միավորող հարթակներ, և հնարավոր բոլոր խողովակներով Արցախի էթնիկ բնակչության հավաքական իրավունքների ապահովման և անվտանգ հայրենադարձության մասին հարցադրումները հասցնել միջազգային կառույցներ և տարբեր երկրների խորհրդարաններ։

• Անհրաժեշտ է Հայաստանը դուրս բերել պարտվողականի և կամակատարի կարգավիճակից, ինչպես նաև ներքին և արտաքին քաղաքականության փոփոխությամբ չեզոքացնել Հայաստանի նկատմամբ առկա անվտանգային ռիսկերը: Տարածաշրջանում բացվող հնարավոր կոմունիկացիաները պետք է ոչ թե էլ ավելի մեծ կախվածության մեջ դնեն, այլ ընդհակառակը՝ ավելի ընդգծեն Հայաստանի դերը տարածաշրջանումերկարատև խաղաղության և կայուն զարգացման համար:

Արդյունավետ արտաքին քաղաքականության պայմաններում հենց այդ կոմունիկացիաների ինքնիշխան և անվտանգ գործարկումն էլ կարող է բավարար խթան հանդիսանալ, Ռուսաստանի Դաշնության և այլ բարեկամ պետությունների հետ համատեղ՝ արցախահայության արժանապատիվ և անվտանգ վերադարձի իրավունքները երաշխավորված իրացնելու համար:

• Ադրբեջանի և Թուրքիայի հետ հետագա հարաբերությունների կարգավորման, այլ երկրների հետ երկկողմ և բազմակողմ հարաբերությունների զարգացման օրակարգերում անհրաժեշտ է ներառել նաև արցախահայության արժանապատիվ և անվտանգ վերադարձի շուրջ միջազգային ընկալում և կոնսենսուս ձևավորելու հարցը: Սա, իհարկե, երկարատև և հետևողական աշխատանքի արդյունք կարող է լինել, և առավել իրատեսական, երբ նկատելիորեն կարգավորված լինեն ՌԴ և հավաքական Արևմուտքի հետագա հարաբերությունները։

• Անհրաժեշտ է ձգտել լայն և ուժեղ մանդատ ունեցող այնպիսի միջազգային երաշխիքի, որի պարագայում, հենվելով էթնիկ զտումների անթույլատրելիության, ցեղասպանական ռիսկերից զերծ պահելու, մարդու հիմնարար իրավունքների, մասնավորապես՝ բռնի տեղահանվածներին միջազգային պատշաճ աջակցություն, արժանապատիվ վերադարձի համար մարդկանց իրավա-քաղաքական կարգավիճակների ապահովման, մասնավոր և հանրային սեփականության պաշտպանության, պատմամշակութային և հոգևոր ժառանգության ինչպես նաև ինքնության պահպանության, ինքնորոշման և այլ իրավունքները: Վերադարձի իրավունքը կա, միջազգային մեխանիզմները ևս հնարավոր է քայլ առ քայլ կառուցել, իսկ հետագայում դիվանագիտական արդյունավետ միջոցներով հնարավոր է նույնիսկ ավելին ստանալ, որպեսզի արցախահայությունն իսկապես ինքնավստահ զգա, որ այնտեղ իրենց գոյությունը, անվտանգությունը, ինքնության բախման խնդիրներն իսկապես կարգավորված և երաշխավորված լինեն:

Մանրամասները՝ տեսանյութում:

Տեսանյութեր

Լրահոս