Ոչ միայն ծրագրավորում․ 8  մասնագիտություններ, որոնք դեռ երկար ժամանակ պահանջված կլինեն

Տեղեկատվական տեխնոլոգիաների (ՏՏ) ոլորտի մասնագետներն ու հատկապես ծրագրավորողներն աշխատաշուկայում ցանկալի մասնագետներ են։ Հայաստանում այս մասնագիտությունները ևս շատ պահանջված են, ավելին՝ ծրագրավորողների պակաս կա։ Փորձենք ներկայացնել, թե ի՞նչ մասնագիտությունների վրա պետք է ուշադրություն դարձնել ապագայում պահանջված լինելու համար։

Ապրանքի մենեջերներ

Արտադրանքի մենեջերները պատասխանատու են շուկայի, չափումների և հաճախորդների պահանջների վերլուծության համար՝ որոշելու, թե որ ապրանքներն են առավել համապատասխան և մրցունակ, և ընտրում են դրամայնացման մոդելը: «Ապրանքները» կառավարում են կայքերի, հավելվածների կամ ծրագրաշարերի ստեղծումն ու առաջմղումը, ինչպես նաև վերահսկում են վերջնական արտադրանքի «հավաքման» յուրաքանչյուր փուլը. առաջադրանքներ դնել զարգացման բաժնի համար, «հղկել» դիզայնը, հաստատել մարքետինգային ռազմավարությունը, ճիշտ օգտագործել փորձարկողների արդյունքները և համոզվել, որ մրցակիցները չունեն միանշանակ առավելություններ: Արտադրանքի մենեջերները ղեկավարներ են, ովքեր պատրաստ են ինքնուրույն որոշումներ կայացնել, գտնել առաջնահերթություններ և պատասխանատու լինել ոչ միայն իրենց գործողությունների, այլև ամբողջ թիմի աշխատանքի համար:

Soft skills-ը  հիմնաբառեր են արտադրանքի մենեջերի ռեզյումեում: Տարբեր ընկերություններում արտադրանքի մասնագետների առաջադրանքները կարող են տարբեր լինել, սակայն անհրաժեշտ է ամենուր կառուցել թիմի հետ շփումը։ Շուկայում պատրաստի արտադրանքի արդյունքները մեծապես կախված են նրանից, թե որքան արդյունավետ կլինի այս հաղորդակցությունը։ Հետևաբար՝ ապրանքների համար կարևոր է իմանալ Agile նախագծերի կառավարման սկզբունքները, իմանալ Kanban գործիքները, հասկանալ, թե ինչ են սպրինտները և ինչպես օպտիմալացնել գործընթացները՝ օգտագործելով SCRUM մեթոդները:

Հարց է առաջանում՝ քանի որ սա ՏՏ մասնագիտություն է, պրոդուկտ-մենեջերը պե՞տք է, որ կարողանա ծրագրավորել: Ոչ, պարտադիր չէ, քանի որ ծրագրավորողները պատասխանատու են նախագծի կոդավորման և ճարտարապետության համար: Սակայն հիմնական տեխնիկական գիտելիքները դեռևս օգտակար են լավագույն արտադրանքի համար: Թվային արտադրանքը շուկա հանելու և առաջ մղելու համար դուք պետք է լավ պատկերացնեք, թե ինչպես են դրանք աշխատում, և կարողանաք ներկայացնել դրանց առավելությունները ոչ միայն սպառողին:

UX դիզայներներ

Մեկ այլ ոլորտ, որտեղ էմպատիան ու վերլուծությունն անփոխարինելի են: Բայց առանց գեղարվեստական ​​կրթության հեշտ է մտնել մասնագիտություն, քանի որ UX դիզայները չի զբաղվում գրաֆիկական դիզայնով և ոչինչ չի նկարում։ Նման մասնագետները ձևավորում են օգտատերերի վարքագիծը կայքի կամ հավելվածի հետ շփվելիս: Ենթադրենք, մարդը մտնում է առցանց խանութ։ Ամենայն հավանականությամբ, նա նախ ապրանքը կփնտրի որոնման մեջ, այնուհետև կհամեմատի նմանատիպ ապրանքները, ինչ-որ բան կավելացնի ֆավորիտներում կամ զամբյուղում, իսկ վերջում՝ կընտրի առաքման և վճարման տարբերակները: Այս բոլոր գործողությունները համակցված են օգտվողների երթուղիների մեջ, որոնք UX դիզայներն ակնկալում և հարմարեցնում է հարմարավետ օգտագործման համար:

Մասնագիտությունն արդեն պահանջված է առցանց ծառայությունների բոլոր ոլորտներում։ Բացի այդ, ծառայությունների շուկան զարգանում և աճում է, ուստի UX դիզայներների թափուր աշխատատեղերի պակաս մոտ ապագայում չի զգացվի։ Մտածեք պիտակների համակարգի մասին, մուտքագրեք հաճախորդի հարցումը, կայք այցելությունը դարձրեք պարզ և հասկանալի՝ օգտագործողի երթուղու այս փոքր քայլերից յուրաքանչյուրը կարող է շահութաբեր դառնալ բիզնեսի համար: Եվ եթե նախագծում կան սխալներ՝ վատ կազմաձևված որոնման ֆիլտրերի կամ չսեղմվող կոճակների տեսքով, ապա կայքը կունենա օգտատերերի արտահոսք, ցածր դիտումներ և վաճառքի անկում։

Նման մասնագետների համար կարևոր է ճշգրիտ տեսնել իրենց թիրախային լսարանը: Տարիքը, բնակության վայրը, զբաղվածությունը. այս բոլոր մանրամասները կազմում են մեկ նկար և օգնում են ստեղծել օգտատերերի շրջանում հայտնի կայքեր և հավելվածներ:

Big data մասնագետներ

Մեծ տվյալներ մուտքագրելու երկու եղանակ կա՝ վերլուծական կամ ճարտարագիտական: Առաջին դեպքում դուք պետք է փնտրեք չկառուցված տեղեկատվական հոսքից ստացված տվյալների մանրուքներ, որոնք օգտակար կլինեն բիզնեսի համար: Տվյալների վերլուծաբանը պետք է տեսնի դրդապատճառների և պատճառահետևանքային հարաբերությունների շղթաները: Օրինակ՝ պարզել, թե ինչպես գրախանութը կարող է հաճախորդների համար առաջարկությունների հիանալի հավաքածուներ կազմել՝ օգտագործելով առկա տեղեկատվությունը: Մեծ տվյալների վերլուծաբանը հետազոտող է, մաթեմատիկոս և շատ համբերատար մարդ, ով նաև ունի ծրագրավորման հմտություններ: Python-ի, Java-ի կամ C++-ի իմացությունը մրցակցային առավելություն կլինի, սակայն վերլուծաբանի համար հիմնական գործիքը SQL հարցումների լեզուն է: Դուք նաև պետք է պատրաստ լինեք փորձերին և սովորելուն. այն միշտ չէ, որ արդյունավետ կաշխատի տվյալների վերլուծության կաղապարի համաձայն: Որոշ դեպքեր կպահանջեն նոր լուծումներ և գործիքներ:

Տվյալների ինժեները վերլուծաբանի հենարանն ու աջակցությունն է: Հում տեղեկատվության հսկայական զանգվածում օրինաչափություններ գտնելու համար տվյալները պետք է պահվեն ինչ-որ տեղ, հասանելի և հեշտ օգտագործման համար: Ահա թե ինչի համար են պատասխանատու մասնագետները։ Տվյալների ճարտարագիտության մեջ ծրագրավորման մակերեսային գիտելիքներն այլևս բավարար չեն` մասնագիտությունը լիովին տեխնիկական է և պահանջում է ընկղմում ամպային սերվերների և պահեստավորման տեսության մեջ:

VUI դիզայներներ

Գումար ուղարկել դաստիարակին, ընթրիք պատվիրել, մատնահարդարում պատվիրել՝ այս ամենը կարելի է անել առանց աշխատանքն ընդհատելու: Բավական է զանգահարել ձայնային օգնականին, և կենցաղային խնդիրներն իրենք են լուծվում։ Օգտատիրոջ յուրաքանչյուր ավարտված առաջադրանքի հետևում ձայնային ինտերֆեյսի մշակողների աշխատանքն է:

Վիրտուալ օգնականներն այժմ ներդրվում են բազմաթիվ բիզնես ոլորտներում՝ բանկեր, մանրածախ առևտուր, երաժշտական ​​ծառայություններ, խելացի տներ: VUI դիզայների հիմնական խնդիրն է օգնականների համար կոնկրետ հարցումներ գտնելը և նրանց նոր հմտություններ սովորեցնելը: Յուրաքանչյուր լրացուցիչ հմտություն ևս մեկ առանձնահատկություն և տեխնոլոգիա է, ուստի ավելի հեշտ է խելացի օգնականների ոլորտում եզակի բան ստեղծել, քան շատ ուրիշներում:

VUI և UX դիզայներների մասնագիտությունները նման են՝ երկուսն էլ աշխատում են ինտերֆեյսների վրա, ինչը նշանակում է, որ նրանք կանխատեսում են օգտատերերի հարցումները և մոդելավորում են նրանց վարքագիծը տարբեր իրավիճակներում: Երկու մասնագիտությունների համար էլ հիմնական գործիքներից մեկը Miro-ն է՝ հոսքային գծապատկերներ կազմելու խմբագիր, որոնք ավելացնում են օգտատիրոջ երթուղին կայքում կամ հմտությունների քարտեզում: Բայց VUI դիզայներները ավելի հեռուն են գնում: Յուրաքանչյուր օգնական վիրտուալ մարդ է՝ իր ձայնով և բնավորությամբ: Ստեղծողները պետք է հաշվի առնեն արհեստական ​​բաժանմունքների «հոգեբանությունը»։ Ապագա թվային օգնականի համար համբերությունը կարևոր է՝ սխալները, թեստերն ու կրկնությունները անխուսափելի են:

IoT ճարտարապետներ

Խելացի ժամացույցներ, խելացի զարթուցիչներ, կառավարվող վարդակներ-ցանցին միացված սարքերի թիվն արդեն մի քանի անգամ ավելի շատ է, քան Երկրի բնակչությունը: Իսկ IoT տեխնոլոգիաներն օգնում են իրականությունը վերածել սարքերի շարունակական երկխոսության:

Մոտ ապագայում սովորական առավոտը կարող է այսպիսի տեսք ունենալ՝ դու արթնանում ես, և ֆիթնեսի թևնոցն արդեն հաշվել է քո առողջության ցուցանիշները, սուրճի մեքենան պատրաստել է կապուչինո, նավիգատորը հաշվարկել է աշխատանքի լավագույն երթուղին։

Իրերի ինտերնետի գլոբալ գաղափարն այն է, որ սարքերը պետք է շփվեն մարդու և միմյանց հետ՝ օպտիմալացնելով ցանկացած գործընթաց: Խելացի սարքերը պետք է կարողանան վերլուծել, թե ինչ է կատարվում շուրջը, եզրակացություններ անել, որոշումներ կայացնել և իրականացնել դրանք՝ մարդկանցից հեռացնելով որոշ սովորական պարտականություններ։ Խելացի բնակարանի հայեցակարգը հաճելի է, և գլոբալ մասշտաբով IoT-ն կարող է լուծել շատ ավելի լուրջ խնդիրներ, քան առավոտյան առօրյան: Օրինակ, եթե խելացի ծառայությունները ներդրվեն մեքենաների և մոտոցիկլետների բորտ-համակարգիչներում, արհեստական ​​ինտելեկտը վթարի դեպքում ավտոմատ կերպով շտապօգնություն կկանչի։

IoT ճարտարապետների համար կարևոր է հասկանալ հատուկ ցանցային հարթակները, ամպային ծառայությունները և ինչպես են աշխատում կապի տեխնոլոգիաները՝ Wi-Fi, BT, LoRa: Սովորաբար, խելացի սարքերի հավելվածները մշակվում են անհատների կողմից, սակայն IoT մշակողը պետք է կարողանա գրել կոդ և տիրապետել ծրագրավորման լեզուներին: Բացի այդ, այս տարածքը հատվում է կիբերանվտանգության և մեծ տվյալների հետ: IoT ճարտարապետը գործնական մասնագիտություն է, բայց առանց լուրջ տեսական բազայի կարիերայի սկզբում դժվար կլինի:

Կիբերանվտանգության մասնագետներ

2020 թվականին հաքերները կոտրել են ամերիկացի քաղաքական գործիչների թվիթերյան էջերը և գողացել Marriott հյուրանոցի հինգ միլիոն հյուրերի անձնական տվյալները։ Համաձայն Check Point ընկերության ուսումնասիրության, որը զբաղվում է կիբերանվտանգության խնդիրներով, 2021 թվականին կորպորատիվ համակարգերի վրա հարձակումների թիվն աճել է 50%-ով։ Առցանց սպառնալիքներն իրականում շոշափելի հետևանքներ ունեն, այդ իսկ պատճառով կիբերանվտանգության մասնագետներն այսօր ամենապահանջված աշխատակիցներից են։ Ընկերությունները պատրաստ են լավ վճարել նման աշխատակիցների համար, քանի որ հաքերների յուրաքանչյուր հարձակումը բիզնեսին արժենում է կլոր գումար:

Այս ոլորտում հիմնական հատկանիշներն են տեխնիկական ըմբռնումը, ուշադիր լինելը և շրջանակից դուրս մտածելու կարողությունը: Ցանցային հանցագործությունները երբեմն նախապես հետաքննվում են՝ փորձագետները կարդում են ծածկագիրը, տեսնում են դրա խոցելիությունը, անցկացնում են թեստային հաքերներ և օգտագործում են ձեռք բերված գիտելիքները պաշտպանելու համար: Կիբերանվտանգության ոլորտ հարմարավետորեն մուտք գործելու համար ձեզ հարկավոր է Python-ի իմացություն, Linux-ի հետ կապված փորձ և տարբեր բրաուզերների առանձնահատկությունների իմացություն: Խոցելիության հայտնաբերման գործիքների իմացությունը և կրիպտոգրաֆիայի և հակադարձ ճարտարագիտության հիմնական իմացությունը կդիտվի որպես առավելություն:

Թվային նորաձևության դիզայներներ

2018 թվականի մեկ ուսումնասիրություն ցույց տվեց, որ նորաձևության արդյունաբերությունն ամեն տարի արտադրում է այնքան ջերմոցային գազ, որքան Ֆրանսիայի կամ Մեծ Բրիտանիայի ամբողջ տնտեսությունը: Բուտիկների և մասսայական շուկայի խանութներից չվաճառված իրերը տոննայով գնում են աղբավայրեր. գիտակցված գնումները, պարկուճային զգեստապահարանները և հագուստի հարմարեցումը միայն մասամբ են լուծում թափոնների հեռացման խնդիրը: Եվ սա պատճառներից մեկն է, թե ինչու թվային մոդելավորողներն անելիք կունենան հաջորդ տասնամյակում՝ մեկանգամյա ֆոտոսեսիայի համար գնված VR հանդերձանքը պետք չէ դեն նետել: Երկրորդ պատճառը վիրտուալ իրականությունների նկատմամբ մարդկության աճող հետաքրքրությունն է։ Մետավերսներն ակտիվորեն կառուցվում և համալրվում են ավատարներով, ուստի VR տարածության դիզայներական հագուստները նույնպես հավանաբար արժեքավոր կլինեն: Թվային աղեղները նույնպես ավելի քիչ ֆուտուրիստական ​​կիրառություններ ունեն: Նրանք կարող են օգնել վիրտուալ կցամասերի տեխնոլոգիայի զարգացմանը՝ առցանց հագուստ գնելը շատ ավելի հեշտ կդառնա:

Թվային մոդելավորողի համար բավարար չէ զարգացած երևակայություն ունենալը։ Ձեզ անհրաժեշտ են դիզայնի և 3D մոդելավորման հմտություններ, ինչպես նաև նյութերի և կարի տեխնիկայի իմացություն. թվային հագուստը պետք է արտացոլի իրական գործվածքների խտությունն ու հյուսվածքը: Դուք ստիպված կլինեք աշխատել ոչ միայն դիզայներներին ծանոթ գրաֆիկական խմբագրիչներում, այլև բարդ սարքավորումներով, ինչպիսին է մարդու մարմնի սկաները: Ինչպես ցանկացած երիտասարդ ՏՏ մասնագիտության մեջ, այստեղ նույնպես պետք է արագ հարմարվել նորարար գաղափարներին և միշտ պատրաստ լինել սովորելու նոր բաներ:

Երկխոսության սցենարներիստներ բոտերի և օգնականների համար

Իդեալական մասնագիտություն նրանց համար, ովքեր սովոր են իրենց գլխում վերարտադրել առաջիկա խոսակցությունները։ Ուրիշների պատասխանները ակնկալելը, շարժառիթներն ու ենթատեքստերը կարդալը, տարբեր զրուցակիցների հետ հաղորդակցություն հաստատել կարողանալը՝ աշխատանքը շատ ավելի բարդ է, քան կարող է թվալ: Երկխոսության սցենարներ են անհրաժեշտ և՛ խաղերի մշակման, և՛ չաթ-բոտերի, և՛ վիրտուալ օգնականների ստեղծման համար։ Մասնագիտությունը զարգանում է լեզվաբանության և ՏՏ-ի խաչմերուկում, ուստի այն հիանալի վերելակ կլինի նրանց համար, ովքեր ցանկանում են աշխատել տեխնոլոգիայի ոլորտում, բայց իրենց ավելի վստահ են զգում հումանիտար գիտությունների մեջ:

Բոտերի և օգնականների սցենարիստները պետք է հավասարակշռություն պահպանեն։ Մեքենաների հետ փոխազդեցությունը ենթարկվում է սեփական օրենքներին, և մասնագետը պետք է պատրաստ լինի ընկղմվել թվային հաղորդակցության բարդությունների մեջ: Մարդկանց դուր չի գալիս, որ իրենց մանիպուլյացիա են անում, և բոտերից հաճախ ակնկալվում է, որ դրանք մարդ են: Շատ ավելի էլեգանտ է հրամանները ձևակերպել հարցերի տեսքով։ Երկխոսություններում նման նրբություններ շատ կլինեն, և դրանց մեծ մասը պետք է գտնել անթիվ թեստերի, փորձերի և օգտվողների կարծիքների մեջ:

Սիրարփի Աղաբաբյան

Տեսանյութեր

Լրահոս