«Հայկական ֆոլք երաժշտությունը, մատուցման ձևի տեսակետից, հենց հայերի ձեռքով խիստ սահմանափակվել է». Վիգեն Հովսեփյան
Բարսելոնայում բնակվող մեր հայրենակից, երաժիշտ Վիգեն Հովսեփյանն արդեն մի քանի ամիս Երևանում է: Այստեղ Վիգենը ներկայանում է ակումբային համերգներով, նվագում իսպանական և հայկական երաժշտություն: Թեև Իսպանիայում երաժիշտը հանդես է գալիս տեղի՝ «Բարսելոնա էթնիկ բենդ» երաժշտական խմբում, այնուամենայնիվ մեզ հետ զրույցում պատմեց, որ այդ խմբի կազմում ներկայացնելու են հայկական մի քանի ստեղծագործություններ:
– Վիգեն, դու բավական երիտասարդ ես, բայց արդեն հաջողացրել ես հանդես գալ իսպանական «Բարսելոնա էթնիկ բենդ» երաժշտական խմբում և այնպիսի բարձրակարգ երաժշտի հետ, ինչպիսին Հովարդ Էնստադն է: Ի դեպ, դուք միասին նաև գեղեցիկ դուետով եք ներկայանում, նկատի ունեմ ձեր հայկական ժողովրդական կատարումները…
– Ուրախ եմ, որ այդպես ես մտածում, իսկ ես կարծում էի, թե իմ ժամանակն արդեն անցնում է, ու ես հետ եմ մնացել զարգացումներից: Միգուցե, որովհետև նպատակներս ու ցանկություններս շատ են, իսկ ժամանակն այնքան արագ է անցնում…
– Իսկ դու ակնկալում էիր, թե հաջողություններն այդքան հեշտությա՞մբ են տրվում:
– Չէ, բոլորովին: Ավելին ասեմ, այդ առումով ակնկալիքներ ընդհանրապես չեմ ունեցել, պարզապես աշխատել եմ:
– Դու դեռ երիտասարդական մաքսիմալիզմի ազդեցությա՞մբ ես ստեղծագործում:
– Դեռ այո, և, ինչ-որ իմաստով, Աստված չանի՝ այդ շրջանն ինձ մոտ ավարտվի:
– Ինչպե՞ս հասար Բարսելոնա:
– Բախտի բերումով, ինչպես Հայաստանից շատերը՝ պարզապես ընտանիքով արտագաղթեցինք, իսկ ավելի մեղմ ասած՝ տեղափոխվեցինք այնտեղ: Ես դեռ 14 տարեկան էի:
– Բարսելոնան քեզ բարյացակա՞մ ընդունեց իր ներքին կյանք:
– Չէ, իհարկե շատ դժվար էր, որովհետև կոնտրաստն էր շատ մեծ՝ Հայաստանից՝ Բարսելոնա: Սովորույթներ, մարդկանց ու կենցաղի տարբերություններ, եվրոպական ու հայկական բարքերի բախում, որին պետք էր հարմարվել:
– Երբ գնացիր, հայկական մտածելակերպո՞վ տղա էիր:
– Ես մինչև հիմա էլ այդպիսին եմ մնացել, չեմ փոխվել, ու դա լավ է:
– Բայց մի՞թե Եվրոպան քեզ բացառություն արեց՝ մնալ այնպիսին, ինչպիսին եղել ես: Չեմ հավատում, այլապես չէր «ընդունի» քեզ:
– Ինձ համար արեց այդ բացառությունը: Կարծում եմ, ավելի շուտ դա մարդու տեսակով է պայմանավորված: Հայաստանում շատ մարդիկ կան, որ Եվրոպայում երբևէ չեղած՝ արդեն «եվրոպացի» են: Միգուցե կենցաղի, առօրյա շփման մակարդակում փոփոխությունների ենթարկվել եմ, դա անխուսափելի էր: Հայկական բռիությունը որ դուրս է գալիս եվրոպաներում ապրող մարդու միջից, դա նորմալ է, բայց, որպես բուն արժեքային համակարգի կրող՝ ես մնացել եմ նույնը:
– Երաժշտական կրթությունդ Իսպանիայո՞ւմ ես ստացել:
– Ես երաժշտական կրթություն չեմ ստացել, ցավոք: Իմ երաժշտական կարիերան սկսել եմ սեղանի վրա դհոլ նվագելուց: Ժամանակի ընթացքում անցա ավելի լուրջ՝ հարվածային գործիքներին: Երբ հասկացա, որ ուզում եմ պրոֆեսիոնալ երաժշտությամբ զբաղվել, ուղղակի հայտարարություն տվեցի թերթերից մեկում, որ տիրապետում եմ հարվածային գործիքին և ցանկություն ունեմ միանալ երաժշտական խմբերին: Հայտարարությունից շատ ժամանակ չանցած ինձ զանգեցին ու հրավիրեցին «Բարսելոնա էթնիկ բենդ» խումբ, որտեղ, հետո պարզվեց՝ նվագում է տեղի ամենահայտնի թավջութակահարներից մեկը՝ Հովարդ Էնստադը:
– Փաստորեն, դու ինքնուս երաժիշտ ես:
– Այո, կարելի է ասել այդպես: Իհարկե, եղել են մարդիկ, ովքեր ինձ սովորեցրել են կատարողական արվեստի որոշ հիմունքներ՝ կիթառի առաջին ակորդները, և այլն, բայց հիմնական մասով, այո, ես ինքնուս եմ: Հիմա իմ հիմնական գործիքը կիթառն է, որն, ի դեպ, սկզբում տանել չէի կարողանում: Չգիտեմ՝ ինչո՞ւ, այս գործիքն ինձ մոտ ասոցիացվում էր միայն ռուսական մոտիվներով՝ շանսոն, խմած վիճակներ, թթու վարունգ և այլն: Մինչև Իսպանիա մեկնելս կիթառի, այսպես ասած, մյուս կողմը չէի բացահայտել:
– Օրվա ընթացքում շա՞տ ժամանակ ես անցկացնում գործիքի հետ:
– Կարելի է ասել՝ ես չեմ պարապում, այդ բառի ուղիղ իմաստով, պարզապես ամեն օր նվագում եմ, ու դա անում եմ մեծ սիրով: Ընդհանրապես, երաժշտի համար շատ կարևոր է՝ ամեն օր, ստաբիլ օգտագործել գործիքը, մինիմում գոնե օրական 10 րոպե: Դա լավ երաժշտի պարտադիր պայմանն է:
– Իսպանիայում ինչպե՞ս ես ռեալիզացնում ստեղծագործական պոտենցիալդ, միայն խմբի կազմո՞ւմ:
– Ոչ միայն, նվագում եմ տեղի ակումբներում, տարբեր փառատոների եմ մասնակցում: Բարսելոնյան իմ առաջին լուրջ համագործակցությունն, իհարկե, «Բարսելոնա էթնիկ բենդ» խմբի կազմում ներգրավվելը եղավ, որտեղ նվագում ենք տարբեր մշակույթների, հատկապես՝ ֆոլք երաժշտություն, այդ թվում՝ հայկական ֆոլք:
– Ենթադրում եմ, որ «Բարսելոնա էթնիկ բենդի» երգացանկում հայկական մշակույթի ներմուծողը դու ես եղել:
– Այո, այդպես է…(Ժպտում է.- Ն.Մ.):
– Ասացիր, որ այնտեղ նաև տեղի ակումբներում ես նվագում: Կարծեմ՝ այստեղ նույնպես շատ հաճախ ես ակումբային համերգներ ունենում: Ի՞նչ տարբերություններ կամ նմանություններ ես տեսնում հայկական ու իսպանական ակումբների մեջ:
– Ես ավելի շատ տարբերություններ եմ տեսնում, ընդ որում, երաժշտության տեսակետից՝ որակական տարբերություններ: Այնտեղ՝ Բարսելոնայում, ակումբային կյանքը՝ կենդանի երաժշտության տեսակետից, նկատելի տխուր է, որովհետև զբոսաշրջիկներն այնքան շատ են, որ կենդանի երաժշտություն լինի թե չլինի, միևնույն է, ակումբն աշխատելու է: Հայաստանում այս տեսակետից բոլորովին հակառակ պատկերն է, կենդանի երաժշտությունն այստեղ բրենդի պես մի բան է, ու շատ տեղերում դա նույնիսկ որակական անհրաժեշտություն է:
– Երևանում խմբո՞վ ես նվագում:
– Այո, երևանյան ընկերներիս հետ, ովքեր, ի դեպ, շատ տաղանդավոր են: Հասցրել ենք արդեն շատ տեղերում նվագել: Կարծես թե լավ ընդունելության եմ արժանացել այստեղ, ու դա ինձ համար շատ կարևոր է: Հիանում եմ ընկերներիս տաղանդով՝ օրինակ, բաս կիթառահար Դավիթ Պողոսյանի մասին կուզեի ասել՝ նա մեկն է, ով դիմանում է իմ «սխալներին» (Ժպտում է.- Ն.Մ.):
– Ի՞նչ սխալներ:
– Օրինակ, պատահում է, փորձի ժամանակ մի բան ենք նվագում, համերգին բեմ բարձրանալով ու հասկանալով, որ մասսան բոլորովին այլ տեմպոռիթմիկա է պահանջում, ամեն ինչ տեղում փոխվում է: Հատկապես իսպանական երաժշտությունն այս տեսակետից շատ ճկուն է, հեշտությամբ է իմպրովիզների ենթարկվում: Դավիթը հիանալիորեն կարողանում է ինձ հավասար պահել ռիթմը: Իսպանիայում երաժիշտներ կան, որոնց հետ, եթե հանկարծ փորձից դուրս որևէ իմպրովիզի գնաս, մեկ էլ կարող ես հայտնաբերել, որ ինքն այլևս «տեղում» չէ՝ պետք է ջուր լցնես վրան, որ ուշքի գա:
– Ինչո՞ւ, իրենք սովոր չե՞ն իմպրովիզների:
– Շատ դժվար հաղթահարելի պրոցես է դա իրենց համար: Համենայնդեպս, հայերի մեջ երաժշտությունն ավելի շատ է, քան նրանց մոտ: Կան, իհարկե, հզորները, բայց սովորաբար շատ ստատիկ մտածողություն ունեն:
– Որքանով տեղյակ եմ ՝ ձայնասկավառակ դեռ չունես, չէ՞:
– Դեռ չէ, բայց պատրաստվում եմ առաջին CD-ի ձայնագրման աշխատանքներին: Կարծում եմ՝ հաջորդ տարի պատրաստ կլինի: Նախատեսել եմ միայն հայկական տրադիցիոն ֆոլք երաժշտություն՝ թավջութակահար Հովարդ Էնստադի մասնակցությամբ, իհարկե: Կլինեն ժողովրդական երգեր՝ «մաքուր» ձևի մեջ, նաև մեկական ստեղծագործություն՝ Կոմիտասից ու Սայաթ-Նովայից:
– Ինքդ ստեղծագործո՞ւմ ես, գրո՞ւմ ես երգեր:
– Ստեղծագործում եմ, թեև դրանք դեռ ոչ ոք չի լսել, որովհետև, իմ կարծիքով, դեռ ժամանակը չի եկել: Հետագայում անպայման իմ հեղինակային երգերը կներկայացնեմ, գուցե դա կլինի այն ժամանակ, երբ ես ավելի հայտնի կլինեմ:
– Իսկ դու հատուկ աշխատո՞ւմ ես այդ ուղղությամբ՝ լինել ավելի հայտնի:
– Չեմ մտածում հատկապես հայտնի դառնալու ուղղությամբ, կարծում եմ՝ միայն որակյալ աշխատանքն է մարդուն հայտնի դարձնում, ես այդ պրոցեսին հասնելու բնական ճանապարհի մասին եմ խոսում, հետևաբար՝ իմ նպատակն ավելի շուտ լավ, որակյալ աշխատանքն է:
– Վիգեն, Երևանը քեզ դո՞ւր է գալիս, հաճույքո՞վ ես վերադառնում Հայաստան:
– Ինչ վերաբերում է՝ Հայրենիք վերադառնալու գաղափարին, ապա այո, հաճույքով եմ գալիս, բայց մենք բոլորս էլ լավ գիտենք, որ այստեղ ամեն ինչ չէ, որ ճիշտ ուղով է զարգանում՝ երաժշտական աշխարհում նույնպես: Ես սա ասում եմ, որովհետև ինքս երաժիշտ եմ ու այստեղ եղած ժամանակ անմիջականորեն մասնակից եմ դառնում այդ բնագավառի զարգացումներին: Խոսքս հատկապես վերաբերում է արվեստում արժեքային համակարգին ու դրա դեգրադացիաներին: Ես շատ լավ հասկանում եմ նաև, որ քննադատելը շատ հեշտ է, ու, ոնց տեսնում եմ, այստեղ գրեթե բոլորն իրենց տեղից զբաղվում են ակտիվ քննադատությամբ: Եթե ամեն մարդ իր տեղում իր գործը լավ անի, ապա քննադատության թեմաներն էլ, ըստ էության, կպակասեն, կարծում եմ: Միայն մի բան կասեմ՝ տեղական խնդիրների մեծ մասը սովետական շրջանից փոխանցված մտածողության հետևանքներ են, որոնցից մարդիկ ոչ մի կերպ չեն կարողանում ազատվել: Պարզապես մարդիկ ազատ չեն, ու խոսքս այս պահին մտքի ազատության մասին է: Ազատությունը լավ բան է, եթե կարողանում ես հասնել իսկական ազատության:
– Հե՞շտ է հասնել նրան, որ ինքդ քեզ թույլ տաս՝ լինել ազատ:
– Ոչ, իհարկե, դրան հասնելու համար երկար ժամանակ կպահանջվի, հատկապես մարդկանց մտքերը մաքրելու համար: Մի երկու սերունդ անց գուցե ճիշտ կլինի ազատության մասին խոսենք:
– Քո երգացանկում հայկական երգերը քիչ են, կարելի է ասել՝ մատների վրա հաշված: Ո՞նց ես ընտրել դրանք, ի՞նչ սկզբունքով:
– Որ ասեմ՝ հատուկ ընտրություն եմ արել, ոչ: Պարզապես, երբ փնտրում եմ հայկական այս կամ այն երգն ու ոչ մի կերպ իմ ուզած որակով չեմ գտնում, փորձում եմ ինքս ինչ-որ բան փոխել: Օրինակ, «Լուսնյակ գիշեր» ու «Սարերի հովին մեռնեմ» երգերի ընտրությունը հենց այդպես եղավ: Առհասարակ հայկական ֆոլք երաժշտությունը մատուցման ձևի տեսակետից հենց հայերի ձեռքով խիստ սահմանափակվել է, մի տեսակ շատ չոր է, այսպես ասած՝ «հյութ» չկա: Ի վերջո, մենք հասել ենք մի դարաշրջանի, որ այդ ամենը կարելի է այլ կերպ մատուցել: Ժողովրդական երգը պետք է երգել ժողովրդի սրտից, այլ ոչ պարզապես՝ նոտաներով, ու համարել, որ ազգանվեր գործ ես կատարել:
– Բայց դրա համար պետք է կարողանալ մտնել ժողովրդի սրտի մեջ, ու դա, կարծեմ, այնքան էլ հեշտ բան չէ, այնքան դժվար, որ դա հաջողվեց, իմ կարծիքով, թերևս, միայն Կոմիտասին:
– Ու հենց դրա համար էլ Կոմիտասը մինչև այսօր մնաց անգերազանցելի: