Բաժիններ՝

Արդյոք «Մատչելի բնակարան» ծրագիրը մատչելի՞ է քաղաքացիների համար

2010թ-ին ՀՀ-ում առաջին անգամ Կառավարության որոշմամբ մեկնարկեց  «Երիտասարդ ընտանիքին` մատչելի բնակարան» պետական նպատակային ծրագիրը: Գործադիրի այս նպատակային քայլը,  ուղղված  էր երկրում դեմոգրաֆիական խնդիրների լուծմանը՝  բնակարանի  սուր կարիք ունեցող  երիտասարդ ընտանիքներին, արտոնյալ պայմաններով,  հիփոթեքային վարկավորման միջոցով աջակցելու համար մայրաքաղաքում և հանրապետության մարզերում բնակվող ընտանիքների սոցիալական լիարժեքության ապահովմանը:

Ծրագիրը իրականցվում է միայն երկրորդային շուկայում ,այսինքն շահառուները  հնարավորություն ունեն բնակարան գնելու  ոչ նորակառույց շենքերում:

Որոշմամբ սահմանված  նորմերով ծրագրի շահառու դառնալու համար անհրաժեշտ է հետևյալը.

«Երիտասարդ ընտանիք». այսպես՝

1.Ամուսիններից առնվազն մեկը պետք է  պարտադիր լինի ՀՀ քաղաքացի և 18-ից մինչև 35 տարեկան ներառյալ:

Ամուսիների գումարային տարիքը  չպետք է գերազանցի 65 տարեկանը ( նախկինում սահմանված 60-ի փոխարեն):

2․Միայնակ ծնողը, ով իր խնամքին ունի անչափահաս երեխա

 

Բայց  միայն  այս չափանիշներին  համապատասխանելը բավարար չէ ծրագրի շահառու դառնալու համար։

Որպես երիտասարդ զույգ, շահառու ընտանիքը  պարտադիր պետք է ունենա եկամտի բավարար մակարդակ,  իսկ սահմանված չափորոշիչների  համաձայն ԲԱՎԱՐԱՐ ՄԱԿԱՐԴԱԿ համարվում է ամսական առնվազն 300-350 հազար դրամ պաշտոնապես գրանցված եկամուտը:

Միայն այս պայմանների ապահովման դեպքում շահառուն կարող է համարվել ոչ ռիսկային  և նրան կտրամադրվի հիփոթեքային վարկ՝ պետության սուբսիդավորմամբ: Իհարկե այս գումարը հատկապես մարզերի բնակիչների համար բավականին շոշափելի գումար է, թեև գործադիրը որոշակիորեն գտել է նաև այս հարցի լուծումը.

Ուշադրություն Եթե վարկ ստանալու  համար չունեք բավարար չափով ամսական եկամուտ, ապա ձեզ հետ միասին  վարկային պարտավորությունները կարող է ստանձնել նաև համավարկառուն:Համավարկառուն կարող է լինել ընտանիքի անդամ՝ ամուսինը, ծնողները, քույրը, եղբայրը:

Ի՞նչ պայմաններով է տրամադրվում հիփոթեքային վարկը

Պետության կողմից սահմանված  «Մատչելի բնակարան» ծրագրի շրջանակում  հիփոթեքային վարկի  տրամադրման  նվազագույնը ժամկետը 10  տարի է: Նոր փոփոխությամբ ձեռք բերվող   բնակարանի գինը չի կարող գերազանցել 25 մլն դրամը՝  նախկին 16մլն դրամի փոխարեն։

Եթե ցանկանում եք բնակարան ձեռք բերել Երևանում, ապա պետք է պատրաստ լինեք 30% կանխավճար մուծելուն:  Ինչը նշանակում է, որ 25 մլն դրամ  արժողությամբ բնակարան ձեռք բերելու դեպքում՝  վարկի չափը կկազմի   17․5  մլն դրամ  չափով, իսկ  կանխավճարը՝ 7․5 մլն դրամ: Մարզերում  կանխավճարի չափը կազմում է  առնվազն 10%։

Հետաքրքիր է , որ Կառավարոթյան որոշմամբ ,վարկառուի կողմից պարտադիր գրավադրվում  է ոչ միայն  ձեռք բերվող գույքը, այլ նաև այլ բնակելի անշարժ գույք: Սա հավելյալ դժվարություններ է առաջացնում  վարկառուների համար: Այսինքն մի կողմից պետությունը   թույլ չի տալիս, որ շահառուն սեփականության իրավունքով իրեն պատկանող գույք ունենա,  մյուս կողմից ստիպում է քաղաքացուն  գրավադրել այլ անշարժ  գույք, որը կարղ է պատկանել  ցանկացած այլ անձի:

Դեռ ավելին, վարկառուին պարտադրվում է վարկային կազմակերպությանը կամ բանկերին  ներկայացնել երաշխավորություն  ՀՀ խոշոր հարկատուներից,  որը կարող է ֆինանասական կազմակերպության կամ բանկի կողմից ընդունվել կամ չնդունվել:

Նկատենք, որ մինչև փոփոխությունը ծրագրի պայմանների մեջ նշված է եղել պարզապես բնակարանի արժեք հասկացությունը:  Այսինքն այն իրենից  չի ենթադրել ոչ բնակարանի կադաստրային,  ոչ  շուկայական արժեք։ Գործադրի կողմից այս բացթողումը  պատկան մարմիններին հնարավորություն է տվել մերժել  մի շարք քաղաքացիների բնակարան ձեռք բերելու իրավունքը:

Օրինակ՝ 2011 թ. նոյեմբերին  Կենտրոն վարչական շրջանում բնակարանի 1 քմ-ի արժեքը միջինը կազմել է 452.000 դրամ: Բայց շահառուին մերժել են  վարկավորել, քանի որ, նրանք  1 քմ-ը 452.000 դրամից էժան բնակարան էին գտել: Մինչդեռ երիտասարդ զույգը 2000 դոլար կանխավճար էր  թողել, որը, հետ չէր վերադարձվել զույգին։

Մեկ այլ դեպք էլ Քանաքեռում. բնակարանի արժեքը կադաստրային միջին արժեքի հետ համեմատած բավականին ցածր է եղել, որի պարագայում զույգին մերժել են վարկի  տրամադրումը: Իսկ մինչ այդ զույգը անցել էր բոլոր ճանապարհներով, 2000 դոլար կանխավճար տվել` վստահ լինելով, որ չի մերժվելու իրեն վարկի տրամադրումը:

Նոր փոփոխությամբ՝ ձեռք բերվող գույքի ձեռք բերման և գնահատված արժեքներըսահմանվում են կադաստրայինարժեքով։

Մասնավորապես, բնակարանի մակերեսի և տվյալ տարածքի համար մեկ քառակուսի մետրի միջին արժեքի արտադրյալը չպետք է գերազանցի 26 միլիոն ՀՀ դրամը:

Իսկ այժմ պետության աջակցության մասին

Ծրագրի իրականացման համար ստեղծվել է «Բնակարան երիտասարդներին» կազմակերպությունը։  Վերջինս  վարկատու կազմակերպություններին կամ բանկերին տալիս է շուկայականից 2%  էժան վարկ,  իսկ մյուս  2%-ը   սուբսիդավորում  է պետությունը։

Այսինքն, եթե  վարկվերցնելու օրվա  դրությամբ հիփոթեքային վարկի շուկայական տոկոսադրույքը  նվազագույնը 13% է,  ապա ծրագրի շրջանակում երիտասարդ ընտանիքներին տրվող վարկի տոկոսը սահմանվելու է առավելագույնը 11%:

Իսկ պետության ուղղակի սուբսիդավորման արդյունքում, երիտասարդ վարկառուն հիփոթեքային վարկը ձեռք  կբերի առավելագույնը 9%-ով:

Ուշադրություն․ Կառավարությունը, հաշվի առնելով մարզերի բնակիչների ցածր վարկունակությունը,  որոշել է մարզերում  տրամադրած  հիփոթեքային վարկի համար սուբսիդավորել ոչ թե 2%, այլ՝  4% ։Ինչը նշանակում է, որ նվազագույնը  13%  վարկի շուկայական տոկոսադրույքի դեպքում , հիփոթեքային վարկը մարզի բնակիչը ձեռք կբերի 7%-ով։ Այսինքն մարզի բնակիչներին պետությունը սուբսիդավորում է ընհանուր առմամբ  4 %-ով:

Թեև գործադիրի այս նպատակային քայլը ուղղված էր հատկապես մարզի բնակիչների սոցիալական աջակցմանը, բայց բավականին ուշացած՝ միայն 6 տարի հետո,  Կառավարությունը որոշեց  նրանց համար սահմանել սուբսիդավորում 4%-ով, որը, ընդհանուր գումարի մեջ,  ըստ էության, զգալի չափով չի  նվազեցնում նրանց ֆինանսական բեռը:

Ինչպե՞ս է իրականացվում ծրագրի ֆինանասավորումը

Ծրագրի շրջանակում շահառու ընտրված անձինք դիմում են համագործակցող առևտրային բանկերին` հիփոթեքային վարկ ստանալու նպատակով։ Վերջիներս գնահատում են վարկառուների վարկունակությունը , որոշում է  տրամադրել կամ մերժել վարկը և 2-3 աշխատանքային օրվա ընթացքում տեղեկացնում է  դիմումատուին։ Դիմումն ընդունելու դեպքում  համագործակցող բանկերը  10 աշխատանքային օրվա ընթացքում  իրենց  միջոցների հաշվին տրամադրում են նախապես սահմանված չափանիշները բավարարող հիփոթեքային վարկ:

Ո՞ր դեպքերում կարող է մերժվել երիտասարդ ընտաիքի վարկի տրամադրումը

Երիտաարդ ընտանիքին մերժվում է  վարկի տրամադրումը.

1․Եթե ամուսինների կամ համավարկառուի ընդհանուր ամսական եկամուտի հանրագումարը գերազանցում է 800․000 դրամը։ Փաստորեն գործադիրի պատկերացմամբ 800․000 դրամից ավել ընդհանուր եկամուտ ունեցող քաղաքացին առանց այս ծրագրի էլ կարող է բնակարան գնել` իր ուզած տեղում, իր ուզած գնով։

2․Եթե պարզվի, որ ձեռք բերվելիք բանակարանը ոչ թե զույգի բնակության համար է, այլ` ուրիշ նպատակներով (օր․ վարձակալություն):

3․Եթե ամուսիներից որևէ մեկը ունի սեփականության իրավունքով իրեն պատկանող այլ բնակելի անշարժ գույք, բացառությամբ, եթե տվյալ բնակարանում/բնակելի տանը փաստացի բնակվող (հաշվառված) անձանց 1 շնչի հաշվով բաժին է ընկնում 18 քառ. մ.-ից պակաս տարածք։

4․Եթե վարկաառուի և/կամ համավարկառուների՝ վերջին 12 ամիսների ընթացքում բոլոր գործող և մարված վարկերի գծով ուշացված օրերի ընդհանուր քանակը չի կարող գերազանցել 30 օրացույցային օրը:

Հետևություն․ ​2015թ-ի տվյալներով ծրագրի շրջանակներում վերաֆինանսավորվել է 1803 վարկ՝ ընդհանուր 13 միլիարդ 543.5 միլիոն դրամ դրամագլխով: Շուրջ 5 տարվա ընթացքում այս 1803 վարկից 861 վարկը տրամադրվել է Երևանում , 942-ը՝ մարզերում: Դրամային արտահայտությամբ գերիշխում է Երևանը՝7 միլիարդ 869,5 միլիոն դրամ, իսկ մարզերում՝ 5միլիարդ 665 միլիոն պայմանագրային գումար:Մարզերում վարկեր տրամադրվել են ավելի քիչ, բայց բնարակարնների հատկացաման թվով մարզերը գերազանցել են Երևանին, քանի որ մարզերում բանակարները ավելի մատչելի են։

Տարեկան միջին հաշվարկով Հայաստանում գրանցվում է շուրջ 15 հազար և ավել ամուսնություն և սա միայն պաշտոնապես։ Վերլուծելով իրավիճակը պարզ է դառնում, որ 5 տարվա ընթացքում ընտանիք կազմած շուրջ 75հազար զույգերից բնակարան ձեռք բերելու և պետության կողմից սահմանված «ցածր տոկոսադրույքներով» սուբսիդավորած վարկով խրախուսվելու հնարավորություն ունեցել է միայն 1803 անձ։ Այսինքն ծրագիրը չի արդարացրել իրեն, որի պարագայում գործնականում շատ քիչ մարդիկ են դարձել շահառու։ Թվում է մանրամասն հաշվարկված  է  եղել  բոլոր հնարավոր տարբերակները, որպեսզի հնարավորինս քիչ երիտասարդ զույգեր օգտվեն ծրագրից, իսկ արդյուքնում տուժել են ընտանիքները, որոնք իսկապես բնակարանի  կարիք են ունեցել։

Ծրագրի շրջանակներում համագործակցող բանեկերը, վարկային կազմակերպությունները

  • Հայբիզնեսբանկ
  • Հայէկոնոմբանկ
  • Արարատբանկ
  • Ինեկոբանկ
  • ՎՏԲ-Հայաստանբանկ
  • Արցախբանկ
  • Առեկսիմբանկ-Գազպրոմբանկ
  • Անելիքբանկ
  • Արդշինինվեստբանկ
  • Կոնվերսբանկ
  • Զարգացմանհայկականբանկ
  • ԱԿԲԱ-ԿՐԵԴԻՏ ԱԳՐԻԿՈԼ բանկ
  • Յունիբանկ
  • Արմսվիսբանկ
  • Պրոմեթեյբանկ
  • «ԳլոբալԿրեդիտ» ունիվերսալվարկայինկազմակերպություն
  • «Առաջինհիփոթեքայինընկերություն» ունիվերսալվարկայինկազմակերպություն
  • «ԷքսպրեսԿրեդիտ» ունիվերսալվարկայինկազմակերպություն
  • «Կամուրջ» ունիվերսալվարկայինկազմակերպություն
  • «Կիլիկիա» ունիվերսալվարկայինկազմակերպություն

Նշենք նաև, որ թեև պետությունը վարկ տրամադրելու համար սահմանել է առավելագույնը 10 տարի,  բայց վարկատու կազմակերպությունները, ըստ իրենց հայեցողության, կարող են վարկ տրամադրել ավելի երկար ժամկետներով։

Վարկավորման համար երրորդ անձանց կողմից մատուցվող ծառայությունների վճարներ

Գույքի գնահատման վճար 15 000 – 25 000 ՀՀ դրամ
Գույքի ապահովագրության վճար 0.16-0.2% գույքի շուկայական արժեքից
Դժբախտ պատահարներից կյանքի ապահովագրության վճար 0.16-0.21% վարկի գումարից
Միասնական տեղեկանք 7.000-30 000 ՀՀ դրամ
Գրավի նոտարական վավերացման վճար 15 000 – 25 000 ՀՀ դրամ
Գրավի պետական գրանցման վճար մինչև 43 500 ՀՀ դրամ

*Անկախ Բանկի կողմից սույն պայմաններում նշված դրույքաչափերից, երրորդ անձանց կողմից մատուցվող ծառայությունների դիմանց վճարները կարողեն փոփոխվել երրորդ անձանց կողմից

Պատրաստեց՝ Լաուրա Մամյանը

www.dialogue.am

Բաժիններ՝

Տեսանյութեր

Լրահոս