«Ղարաբաղյան հակամարտության գոտում պատահական պատերազմի վտանգը շարունակում է աճել»

168․am-ի զրուցակիցն է Բրյուսելում գործող Եվրոպական քաղաքականության կենտրոնի վերլուծաբան Ամանդա Փոլը

Մոսկվան և Վաշինգտոնը համաձայնության եկան Սիրիայում հրադադար հաստատելու հարցում, որն ուժի մեջ պետք է մտնի վաղվանից։ Այս համաձայնությունը, ըստ Ձեզ՝ որոշիչ կդառնա՞ սիրիական ճգնաժամի կարգավորման գործընթացում, հաշվի առնելով այն, որ համաձայնագիրը չի ընդգրկում, որպես կողմ, «Իսլամական պետությանն» ու «Ալ-Նուսրա» խմբավորմանը։

– Հրադադարի պահպանման հնարավորությունները թույլ են, որովհետև համաձայնագիրը բացառում է «Իսլամական պետությունն» ու Ալ-Նուսրա ճակատը և թույլ է տալիս օդային գործողություններ այս երկու խմբավորումների դեմ։ Թուրքիան ևս սպառնացել է, որ շարունակելու է հրետանային հարվածները Սիրիայի քուրդ զինյալների դեմ։

– Ըստ էության, Մերձավոր Արևելքում ստեղծված իրավիճակը շարունակվելու է, կշարունակվի նաև ռուս-թուրքական լարվածությունը, որի ֆոնին բազում սցենարներ են հնչում այն մասին, թե ինչպես Ռուսաստանը կօգտագործի հայկական գործոնը՝ ընդդեմ Թուրքիայի, կամ՝ հակառակը։ Ի՞նչ եք կարծում նման զարգացումների հնարավորության մասին։

Կարծում եմ, որ իրավիճակը Սիրիայում և Ռուսաստան-Թուրքիա ճգնաժամը, որն էականորեն բարձրացրեց լարվածությունը տարածաշրջանում, մի շարք բամբասանքների և դավադրության տեսությունների առիթ դարձավ, և դրանք բոլորն այն մասին են, թե ինչ կարող էին անել Ռուսաստանը կամ Թուրքիան։ Պարզ է, որ ճգնաժամը Հարավային Կովկասը դժվարին իրադրության մեջ է գցել, քանի որ տարածաշրջանը գտնվում է Ռուսաստանի և Թուրքիայի միջև պատերազմի զոհը դառնալու վտանգի տակ։ Իհարկե, Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինը կարծես նպատակ ունի վրեժխնդիր լինել նոյեմբերի 24-ին թուրք-սիրիական սահմանին խոցված ռուսական կործանիչի համար այս կամ այն կերպ։ Ես չեմ հավատում, որ Թուրքիան պատրաստվում է լուրջ քայլերի դիմել Հայաստանի դեմ, որը կարող է էականորեն խորացնել հակամարտությունը Ռուսաստանի հետ, սա ո՛չ Թուրքիայի շահերից է բխում, ո՛չ Ադրբեջանի, ո՛չ Հայաստանի, և ո՛չ էլ ավելի լայն տարածաշրջանի։ Բնականաբար, Բաքուն անհարմար իրավիճակում է հայտնվել և անում է հնարավորը՝ լուռ մնալու համար, քանի որ իրականում, բացի Թուրքիայի հետ սերտ և եղբայրական հարաբերություններից, Բաքուն ցանկանում է լավ հարաբերություններ ունենալ նաև Ռուսաստանի հետ։

– Տիկին Փոլ, ոչ պատահական են ընկալվում նաև Թուրքիայի պաշտոնատար անձանց հաճախակիացած հայտարարությունները ԼՂ հակամարտության մասին, որ Հայաստանը պետք է վերադարձնի «օկուպացված տարածքները»։ Արդյոք սա հակամարտության կարգավորման գործընթացի վրա ազդելու փո՞րձ է կամ բանակցություններին մասնակցելու հա՞յտ։

– Նորություն չէ, որ Թուրքիան պնդում է, թե Հայաստանը պետք է վերադարձնի Ադրբեջանին օկուպացված տարածքները։ Դա պարզ է ու դա Մադրիդյան սկզբունքների մի մասն է։ Թուրքիան ցանկանում է ԼՂ հակամարտության կարգավորում, քանի որ հակամարտությունը ոչ միայն տարածաշրջանային մեծ սպառնալիք է, այլև խոչընդոտում է Հարավային Կովկասի զարգացմանն ու բարգավաճմանը։ Խաղաղ բանակցություններին Անկարայի մասնակցության հարցը սեղանին չէ, քանի որ հասկանալիորեն դա մի բան է, որը Հայաստանը չէր ընդունի երբեք։ Սակայն, այնուամենայնիվ, ներկայիս ձևաչափը հնացած է և թարմացման կարիք ունի։

– Ադրբեջանը զբաղված է իր ներքին խնդիրներով, որոնց ընթացքում ժամանակ առ ժամանակ շփման գծում և սահմանին որոշակի գործողությունների ականատեսն ենք դառնում։ Ըստ Ձեզ՝ ի՞նչ է խոստանում ԼՂ հակամարտությանն ու բանակցային գործընթացին այս տարին՝ հաշվի առնելով տարածաշրջանային լարվածությունն ու Ռուսաստանի զբաղվածությունը Սիրիայում և Ուկրաինայում։

– 1994թ․ հաստատված հրադադարը վերջին տարիների ընթացքում եղել է դաժան լարման տակ շփման գծում ամենօրյա փոխհրաձգություններով։ Ե՛վ Հայաստանը, և՛ Ադրբեջանը շարունակում են սադրանքները և նիզակները ճոճելը շփման գծում, այդ թվում՝ իրականացնելով լայնածավալ ռազմական գործողություններ։ Լարվածությունը հետագայում էլ ավելի մեծացավ՝ ուկրաինական, սիրիական և ռուս-թուրքական ճգնաժամերի հետևանքով։ Սակայն ոչ մի կողմ կամ տարածաշրջանային ուժ չի ցանկանում մեկ այլ պատերազմ, մյուս կողմից՝ պատահական պատերազմի վտանգը շարունակում է աճել։ Հենց այդ պատճառով հակամարտության կառավարման և առավելապես հակամարտության կարգավորման ուղղությամբ միջազգային ջանքերը պետք է ակտիվացվեն և ավելի ստեղծարար լինեն։ Բացի այդ, մինչ Ռուսաստանն ակտիվ է Սիրիայում, դա չի կանգնեցրել Մոսկվային Հարավային Կովկասում իր ազդեցությունն առաջ մղելու հարցում, սպասվում են որոշակի առաջարկներ՝ Ղարաբաղին վերաբերող։ Մոսկվային դուր է գալիս Երևանի և Բաքվի քթերից բռնած պահել։

– ԻԻՀ ԱԳՆ ներկայացուցիչը շաբաթներ առաջ անակնկալ հայտարարությամբ հանդես եկավ՝ ասելով, որ Իրանը պատրաստ է ԼՂ հակամարտության կարգավորման գործընթացում միջնորդական առաքելություն իրականացնել, եթե Հայաստանն ու Ադրբեջանը դա ցանկանան։ Եթե կա ԵԱՀԿ Մինսկի խումբը, ինչպե՞ս եք պատկերացնում Իրանի ներգրավումը բանակցային գործընթացին։ Դա կարո՞ղ է արդյունավետ լինել։

– Ղարաբաղյան հակամարտության կարգավորմանն ուղղված նոր նախաձեռնությունները ողջունելի են։ Ցավոք սրտի, Իրանի վերջին ջանքերը, որպես միջնորդ, 1992թ․ անհաջող էին, քանի որ մինչ Ադրբեջանի և Հայաստանի պատվիրակությունները Թեհրանում էին, հայկական զինուժը գրավեց Շուշին։ Այնուամենայնիվ, դա ամենևին չի նշանակում, որ Իրանը չի կարող կրկին փորձել, բայց շատ բան կախված է լինելու հստակ դետալներից, թե ինչ ունեն նրանք իրենց մտքում, ինչն այս պահին դեռ պարզ չէ։

– Տիկին Փոլ, Հայաստանի Հանրապետությունն ու Եվրոպական միությունը վերսկսել են բանակցությունները նոր շրջանակային համաձայնագրի ձևավորման նպատակով։ Չնայած ՀՀ ԵՏՄ անդամակցությանը, ՀՀ և ԵՄ պաշտոնյաները պնդում են, որ նոր համաձայնագիրը, բացի քաղաքական բաղադրիչից, կունենա տնտեսական և անվտանգության բաղադրիչներ։ ԵՄ Արևելյան հարևանության քաղաքականության վերանայման, ինչպես նաև՝ Հայաստանի ներքին և արտաքին մարտահրավերների ֆոնին, կարո՞ղ է արդյոք այս անգամ Հայաստանը բանակցել՝ անկախ Ռուսաստանի ազդեցությունից։

– Ես կարծում եմ, որ մենք պետք է իրատեսական լինենք այն հարցի վերաբերյալ, թե ինչ տեսակի հարաբերություններ կարող է Հայաստանն ունենալ Եվրոպական միության հետ։ Պարզ է, որ ԵՄ-ն չի պատրաստվում Հայաստանին կտրել Ռուսաստանից, որովհետև Ռուսաստանը Հայաստանի անվտանգության երաշխավորն է, հաշվի առնելով նաև Կրեմլի էական դերը Հայաստանի տնտեսությունում, այդ թվում՝ առանցքային ենթակառուցվածքներում։ ԵՄ-ն չի պատրաստվում Հարավային Կովկասում անվտանգության երաշխավորի դերակատարություն ստանձնել, չնայած ԵՄ-ն կարող է օգնել Հայաստանին անվտանգության ոլորտում որոշակի բարեփոխումներ իրականացնելու հարցում, այդ թվում՝ Ոստիկանության բարեփոխումներ, և այլն։ Այսինքն՝ նոր համաձայնագիրը ԵՄ-ի հետ Հայաստանի համար շահավետ է լինելու ամեն դեպքում, քանի որ դա թույլ կտա լայնացնել ԵՄ-ի հետ համագործակցությունը մի շարք ոլորտներում, ինչպես նաև նոր համաձայնագիրը Հայաստանի մոդեռնիզացիայի և բարեփոխումների ճանապարհային քարտեզը կդառնա։

Տեսանյութեր

Լրահոս